Kirjoittaja Aihe: Espanjan kielioppia  (Luettu 8846 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juhana

• Ylläpitäjä
  • *
  • ¡Hala Madrid!
Re: Espanjan kielioppia
« Vastaus #20 : 03.08.2006, 21.56.47 »
Eikös Juhanakin puhu ihan hyvin spanishia?

"Calls can only be answered in Spanish." Sanokaa miksi tuo Spanish on isolla S:llä? Eikös sillä silloin tarkoiteta maata, ei kieltä? Vai yritänkö vain herätellä toiveita..  :(

En valitettavasti puhu ainakaan noin paljoa, että jonnekin voisin soittaa...

Ja Englannissahan kielet kirjoitetaan isolla, toisin kuin Suomessa.
"Nosotros somos Real Madrid y no tememos miedo a nadie."

el Blanco

« Vastaus #21 : 26.02.2007, 12.06.23 »
Hmm... tässä topicissa on selvästi ainesta mielenkiintoiseksi kasaumaksi liittyen espanjan kieleen eli castellanoon... joten ylös vain!

On aivan pakko tässä välissä sanoa, että sillon kun aloin itse opiskella omatoimisesti espanjaa, tajusin varmaan ensimmäisen kerran elämässäni, mitä hyötyä on ranskan kielestä, jolla oon itteeni kiduttanut sieltä ala-asteen alkuajoilta asti. (ei sillä, ettei se olisi "kaunis kieli" ja pälä pälä)
Niin. Eli siis näitten kielien kielioppi on aika samanlaista, niin mulle ei tuu hankaluuksia tajuta noita asioita. :)

Niin, ranska ja espanja ovat kummatkin romaanisia kieliä ja kuuluvat toki indoeurooppalaiseen kieliperheeseen. Latinasta johdetut espanja, ranska, italia, portugali ja romania ovat rakenteeltaan periaatteessa samanlaisia kieliä, erot muodostuvat äännerakenteissa, sanoissa ja muutamissa taivutusmuodoissa.

Espanja on, miten sitä nyt kuvailisi... pehmeä mutta silti tärisevän kova kieli. Paljon frikvatiivisia äänteitä, mutta silti kovia ja selkeitä äänteitä. Italia taasen on "selkeämpi" kieli, jossa puheen intonaatio on täysin omalaatuisensa, italiassa on myös paljolti suhuäänteitä. Ranska... hohhoijaa jos siitä saisi edes vähän selvää, koska kyseessä on mielestäni todella vaikea kieli vaikkakin erittäin kaunis ja nimenomaan seksikäs. Ranska on yhtä soljuvaa virtausta. Portugali on melko ihmeellinen äännerakenteiltaan, diftongeja on paljon ja ajoittain kieli kuulostaa allekirjoittaneen korvaan jopa hieman venäjältä. Rakenne on espanjaan verrattaessa melkeinpä täysin sama ja sanatkin ovat hyvin samankaltaisia. Romaniasta en sitten mitään osaa sanoa.

... ja vaikka en itse ole päivääkään espanjaa oikeasti opiskellut, niin silti olen huomannut ymmärtäväni melko paljonkin lukemaani espanjaa.  YLE:llä muuten alkaa keväällä Talo Espanjassa -ohjelma, samaan tyyliin kuin pari vuotta sitten näytetty Talo Italiassa. Sitä kannattanee seurata, saisi varmasti muutakin kuin jalkapallosanastoa päähän. ;)

di Stefano

« Vastaus #22 : 26.03.2007, 12.35.40 »
Olen missannut tämän keskustelun  :'(

Hyvät linkit nuo, jotka helpottaa itselläkin sinne espanjalaiseen filologiaan lukemista  :peukku_ylos:

el Blanco

« Vastaus #23 : 21.08.2007, 11.28.55 »
Haha, nyt vihdoin aion aloittaa espanjan opiskelun "virallisesti", kun ilmoittauduin kansalaisopistossa alkeiskurssille. Yllättävän paljon jo ymmärrän luettua espanjaa, mutta ihan hyvä se silti on alkeista ja perusjutuista aloittaa. :peukku_ylos:

E-spel

• Pää Lontoossa, lompakko Manchesterissa
« Vastaus #24 : 21.08.2007, 12.09.01 »
Yllättävän paljon jo ymmärrän luettua espanjaa, mutta ihan hyvä se silti on alkeista ja perusjutuista aloittaa. :peukku_ylos:
Mayormente
\\\"Atacan dos y defienden nueve.\\\" - Don Fabio

Kooma

« Vastaus #25 : 21.08.2007, 12.39.24 »
Haha, nyt vihdoin aion aloittaa espanjan opiskelun "virallisesti", kun ilmoittauduin kansalaisopistossa alkeiskurssille. Yllättävän paljon jo ymmärrän luettua espanjaa, mutta ihan hyvä se silti on alkeista ja perusjutuista aloittaa. :peukku_ylos:
Hienoa! :peukku_ylos: Itse olen opiskellut kieltä yhden kurssin verran AMK:ssa ja helppoahan tuo on, jos kiinnostaa edes vähän alusta. Eipä tuolla osaamisella tosin vielä pitkälle pyöritä, mutta onneksi on Marca ja Serranon perhe. :D Toinen kurssi ei enää tuolla AMK:lla mahtunut ohjelmaan, ja itselläkin on ollut suunnitelmissa kokeilla kansalaisopiston tarjontaa.

mikko29

« Vastaus #26 : 23.08.2007, 19.49.19 »
Itsehän aloitan Espanjan opinnot syksyllä, keväällä pitäisi olla peruskielitaso hallussa :peukku_ylos:

4 kurssia tulee luettua.
Jotkut sanovat sitä nautinnoksi, minä kutsun sitä intohimoksi

Finale

« Vastaus #27 : 26.08.2007, 19.34.08 »
Ensi viikolla alkaa alkeiskurssi AMK :peukku_ylos:.

Hartikainen

• Oma teksti
« Vastaus #28 : 10.09.2007, 20.12.17 »
  YLE:llä muuten alkaa keväällä Talo Espanjassa -ohjelma, samaan tyyliin kuin pari vuotta sitten näytetty Talo Italiassa. Sitä kannattanee seurata, saisi varmasti muutakin kuin jalkapallosanastoa päähän. ;)

Ja nyt alkoi Teemalta!!!
"Jos toisella on huono muisti niin ei sille mitään voi. Minä uskon Ferdinandia" -robinho

el Blanco

« Vastaus #29 : 13.09.2007, 21.26.35 »
Nyt kurkku käheeksi: Jorge de Gijón. :peukku_ylos: