Hankala sanoa, että taso riittää kisoihin jos sinne ei kuitenkaan itseään pysty pelaamaan. Varsinkin silloin on näin mahdotonta väittää, jos kisoihin ei ole ikinä päässyt. Tekniikka puolestaan on taitolajin joihin jalkapallo kuuluu ehdottomasti tärkein asia. EM-karsinnoissahan tämä näkyi aika selvästi. 90-luvun Norjan pelaaminenhan ei mitään äärimmäisen taitavaa ollut, mutta kyllä se vielä Suomen nykytekniikatkin hakkaa. Näkyihän se tekniikan puute fataalisti Suomen tärkeissä otteluissa.
Nojoko, turha tuosta "suomi on riittävän hyvä kisoihin, vaikka ei ole koskaan sinne päässytkään" väitteestä enää jatkaa. Siitä voi olla kumpaa mieltä tahansa, aivan kuten onko lasi puoliksi täynnä vai tyhjä -ongelmasta.
Mutta muutama asia, mistä en ole samaa mieltä: suomen maajoukkue on nykyisin varsin/riittävän taitava, ainakin taitavempi kuin 90-luvun norja, mutta samalla suomen taso on myös äärimmäisen/aivan liian kapea.
Suomen tekniikan puute ei näkynyt tärkeissä otteluissa, ainakaan minä en tätä nähnyt. Voisit hieman selittää väitettäsi?
Asia, mistä olen täysin eri mieltä: tekniikka ei todellakaan ole pallopelien, mihin jalkapallo kuuluu, tärkein asia. Ei lähelläkään. Tekniikka on ehkä tekniikkakisojen tärkein asia, mutta ei jalkapallon. Huomattavasti tärkeämpiä asioita ovat mm. taito pelata pelejä, mikä on universaali asia, ja on samanlaista kaikissa pallopeleissä. Jostain kumman syystä parhaat pelaajat ovat monilahjakkuuksia, hyviä myös heille vieraissa peleissä, joiden tekniikasta heillä ei ole mitään hajua. Ja kyse ei ole mistään liikunnallisuudesta, vaan pelisilmästä, -rytmistä, -tajusta, -hengestä jne. Eli käytännössä kyse on siitä, miten pelaaja pääsee pelin sisälle, elää pelissä - asia, minkä takia pallopelejä on niin helkutin hauska pelata.
Tuo Kuqin maali ja Pepen tilanteet olivat varsin samanlaisia, joten on aivan turha itkeä siitä, että myös muilla on röyhkeyttä mennä tilanteisiin.
Täysin eri. Kuqi hyppäsi palloa kohti, maalivahdin jäädessä hänen taakseen. Pepe hyppäsi palloa ja maalivahtia kohti. Katsoppa se Kuqin maali uudestaan ja mieti miksi sen hyväksymme mutta emme hyväksy Pepen maalivahti-ja-pallo-maaliin ajeluja. Itse katsoin sen juuri äsken enkä edelleenkään löydä Kuqin pelaamisesta mitään väärää.
Pelityylejäkin on hankala vertailla, jos vertailtavista toinen on pelitaidoiltaan paljon huonompi. Myös muilla kuin Kuqilla on oikeus mennä kovaa tilanteisiin ja ehkä Pepessä suomalaisia vituttaa juuri se, että fyysisesti heikompana pidetyltä Portugalilta löytyikin sellainen pelaaja, joka ei suomalaisten fyysistä pullistelua pelännyt.
No ei se minun mielestäni hankalaa ole. Sen kuin katsoo vahvuudet, heikkoudet ja luontaisen pelityyliin, ja niitä sitten vertaa huomattavasti paremman vastaaviin.
Ja ei varmasti se ärsyttänyt, että Portugalilla oli fyysisesti yllättävän brasilialainen pelaaja joukoissaan, mutta hänen pelityylinsä oli saakelin ärsyttävä, kun kannusti suomea. Pakko myöntää, että -yllätysyllätys- ihan mukavahan Pepen sikailuja/filmejä/pelaamista on katsoa, kun Real Madridissa pelaa. Vaikka toki hänen naamansa ärsyttää edelleen, se on vastenmielinen ja tuo mieleen jonkun ikävän ihmisen, jota en keksi.
Itse en näe puolustuspelaamisessa tyylikkyyttä niin tärkeänä asiana. Pääasia, että homma hoituu ja tietenkin sen verran taitoa pitää Real Madridin puolustajalla olla, että saa peliä liikkeelle.
Tietysti homman hoituminen on tärkeintä, mutta huippujalkapalloilijoitahan/maailman parhaita maailma on pullollaan, joten saanen valita niistä suosikkini ja inhokkini. Ramos menee selkeästi Pepen edelle, koska Ramos pelaa tyylillä. Jalkapallo on siksi hienoa, koska kyse ei ole pelkästään taidoista tai tekniikasta, vaan kyse on jostain isommasta, vähän kuin taiteesta tai jostain muusta yhtä kokonaisvaltaisesta asiasta, mitä ei voi sanoin tai numeroin selittää.