Ihmiset kirjoittavat omat tuntemuksensa matsin aikana ottelutopiciin. Näin on ja näin tulee olemaan. Silloin ei ole pidempien pohdintojen paikka. Jos tämä ei miellytä, kannattanee siirtyä liveseuranta-tyyppisistä palstoista syvällisempiin artikkeleihin, joissa puidaan isompia kokonaisuuksia.
Ottelutopikit ja lyhyemmät lausahdukset ovat ok oikeassa paikassa. Silloin kun otteluita ja joukkueen otteita sekä tilaa puretaan jälkikäteen nimenomaan pidemmillä pohdinnoilla tulkiten isompia kokonaisuuksia, joita sitten sivuutetaan täysin samankaltaisilla pintapuolisilla ja sisällöttömillä lausahduksilla, on mielestäni todella vähättelevää ja epäkunnoittavaa. Näin on käynyt valitettavan monta kertaa. Aivan sama pätee mm. Hazardin siirtokuvioon.
Lainaamasi viestit ovat ”yksityishenkilöiden” ajatuksia eiliseen peliin. Heillä on mielipiteisiinsä oikeus siinä missä sinullakin, vaikka olisivat mielestäsi kuinka paljon väärässä tahansa.
Taisit tulkita tarkoittamani väärässä valossa. Se miksi liitin nimettömät lainaukset edellisestä liigapelistä, oli vain näyttääkseni esimerkin toistuvasta ilmiöstä, jonka varjossa on toisinaan selitelty ja jollain perverssillä tavalla peitelty Real Madridin huolestuttavan todellista tilaa. Kaikkihan tiedostaa Real Madridin hyökkäyspään materiaalin tason laskeneen ja tehottomuus on myös osittain pelaajien harteilla, mutta selkeämmällä sapluunalla ja intensiivisemmällä hyökkäyspelaamisella tulisi varmasti enemmän maalipaikkoja per ottelu. Useampi laadukas maalipaikka varmasti johtaisi useampaan maaliin. Zidanen alaisuudessa Real Madridilla on ollut paljon vaikeuksia toteuttaa tasaisen laadukasta hyökkäyspelaamista kokonaisuudessaan. Ainakin itse pidän Zidanea vastuussa tässä asiassa, siksi en henkilökohtaisesti jaksa parjata hyökkäyspään pelaajia lähes ollenkaan. Pyydän tässä välissä myös huomioimaan, etten ole varsinaisesti kritisoinut edes Hazardia, mutta hänen siirtoaan olen kyllä kritisoinut ihan aiheellisten ja asiallisten perustelujen kautta (vastuu tässä jakautuu seurajohdolle ja valmentajalle).
Jos noista pahoittaa mielensä, voi kysyä itseltään, onko oikeassa paikassa. Toivottavasti pystyt asennettasi viilaamaan, koska olet hyvä kirjoittaja. Kunnioita myös muita kirjoittajia.
Tässä tulee sellainen fiilis, että koitetaan laittaa sanoja suuhun. En minä ole pahoittanut mieltäni ottelutopikkien livekommenteista, vaan kuten ylempänä kirjoitin, vain silloin kun asialliset pohdinnat ja myös rohkeammat kriittiset tulkinnat sivuutetaan täysin yksittäisillä eroa tekemättömillä asioilla, jotka eivät varsinaisesti liity millään tavalla itse puheenaiheeseen (vrt. valmennuksen vastuu hyökkäyspelaamisessa vs muutama hukattu maalipaikka yksittäisiltä pelaajilta). Kuten aikaisemmin herra Yläkulma suunnilleen totesi, isommat kokonaisuudet tarvitsevat moniulotteisemman tavan tulkita asioita, olen täysin samaa mieltä tässä asiassa.
En tiedä miksi tartut asenteeseen asiassa, minä kun kirjoitan seurasta ja Zidanesta, sekä usein kritisoin heidän toimintaa ja sitä miten se heijastuu Real Madridin nykytilanteeseen. Kenenkään ei tulisi ottaa asioita henkilökohtaisesti, sillä en hyökkää ketään kohtaan tai mene henkilökohtaisuuksiin. Korkeintaan olen karkeasti kannustanut epäsuorasti pohtimaan asioita eri kantilta ja esittämään erilaisia kysymyksiä. Mielelläni lukisin muiden foorumistien mietteitä erilaisista vaihtoehdoista kuin "ennen vanhaan". Esimerkiksi spekulointia eri kokoonpanoista, pelaajista, pelipaikoista, strategioista ja taktiikoista. Osa syy miksi luulen foorumin pidemmän pohdinnan olleen laskusuhdanteessa jo pitkään, monella ikä painaa ja arki verottaa, sekä nykyinen Zidanen joukkue on sen verran paatunut ettei siitä ole oikeastaan mitään kirjoitettavaa. Myönnän että olen ehkä itsekin sortunut enemmän seuraa ja valmentajaa kohtaan osoitettuun kriittisyyteen erilaisten vaihtoehtojen sijaan, mutta tässäkin asiassa kilpistyy turhautuneisuus nimenomaan Zidanen tuhoisaan jääräpäisyyteen. Tavallaan aivan sama mitä ajattelee ja kirjoittaa, Zidanen alaisuudessa mitään fantasioituja asioita ei suurella todennäköisyydellä tulla näkemään ja sama kärsimysnäytelmä jatkuu.
Vielä sananen tulevaisuudesta. Näkisin mielelläni reilu 10 vuoden takaisen remontin ja uuden dynastian perustan luomisen. Zidane pihalle, pelaajaa pihalle ja isolla rahalla muutama vielä nuorehko prime pelaaja sisään. Joukkueelle uusi selkeä linja ja identiteetti. Tarpeen mukaan täydennystä mielummin espanjalaisilla pelaajilla maajoukkuetta silmällä pitäen.
Vinicius oli jälleen aikaansaavin pelaaja kolmesta hyökkääjästämme. Tekee lisäksi valtavasti töitä puolustaessa ja prässätessä. Rodrygo väsyi jo 60min jälkeen ja Karim on yössä. Viniciuksesta tulee vielä suuri pelaaja kunhan vain saa luottamusta ja itseluottamusta. Perez luultavasti tietää miten pelottava ja riskialtis tilanne Zidanen pois potkiminen on. Julle menetti kopin ennen kuin ehti kunnolla edes aloittaa. Zidanella on isot vahvuudet, mutta voisiko hänen heikkoutensa korjata vahvistamalla vlamennustiimiä.
Viniciusin tilanteessa on harmillista nuoren pelaajan pukeminen liian isoihin saappaisiin liian varhain. Parin kauden mittainen lainasopimus olisi ollut kehityksen kannalta parempi vaihtoehto, joka on tietysti näin jälkikäteen helpommin sanottu, mutta kyllä tälläkin vaihtoehdolla spekuloitiin kauan sitten. Zidane on antanut hyvin vastuuta, mutta varsinaista kehitystä ei ole tapahtunut, joka lienee niin pelaajan kuin valmennustiimin kontolla. Mielestäni Viniciusta on nähty nykyisessä Real Madridissa tarpeeksi ja niin kauan kun Zidane on peräsimessä, en millään näe nuoren brasilialaisen muutosta mahdollisena. Florentino ja Zidane on ollut aikamoinen kombo, mielestäni molempien aika seurassa alkaa ajamaan ohi ja olisi kestävän kehityksen kannalta parempi päästä parivaljakosta eroon heti tilaisuuden tultua. Florentino on tehnyt talouspuolella erittäin hyvää työtä, mutta hänellä on ollut myös paljon kielteistä vaikutusta urheilulliseen puoleen. Zidane puolestaan vaikuttaa todella vahvalta persoonalta, kokoonpanoja katsellessa myös hyvin hyvin jääräpäiseltä. On vaikea nähdä hänen toimivan osana isompaa valmennustiimiä, jossa hänen asemansa olisi marginaalisempi.