Kirjoittaja Aihe: UEFA Champuons league, 1.pudotuspelikierros: Benfica - Real Madrid  (Luettu 2794 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

TAMI

• Yli-Valvoja
  • *
Outo tilanne, kun vieressä olevat Camavinga ja Mbappe eivät reagoi asiaan heti mitenkään. Ainoastaan Vini juoksee kohti tuomaria kertomaan tapahtuneesta. Tämä huomioiden on oltava tarkkana, ettei myöskään ruveta rankomaan syytöntä.

Suun peittäminen on arkipäivää näille pelaajille, eli sekään ei itsessään ole todiste mistään. Tässä yhteydessä se tosin lisää epäilystä, koska alkuun Prestianni näyttää huutavan ”hermano” moneen kertaan ilman peittelyä ja vasta tämän jälkeen nostaa paidan kauluksen suun eteen.

Selvää on, että apina-huudot eivät kuulu kentälle tai muuallekaan. Jos Prestianni näin kutsui Viniä, niin toivottavasti saa tuntuvan pelikiellon.

Mitä Viniin tulee, niin välillä tuntuu, että hän käyttää tätä rasismikorttia kilpenään ja oikeutuksena käyttäytyä itse ihan miten huvittaa. Esimerkiksi useassa pelissä suu käy joka ikisen tilanteen jälkeen tuomarin suuntaan, oli kyse rajaheitosta, kulmasta tai rikkeestä. Aina tuomari on väärässä ja itse oikeassa. ::)

Vastustajaa ja vierasyleisöä voi provosoida myös tyylikkäästi, ja mielestäni Vinin tapa toimia ei ole sitä. Mourinho on oikeassa, että se on jostain syystä aina Vini, johon kaikki paska kohdistuu lähes jokaisella vierasstadionilla, vaikka joukkueessa on monta muutakin tummaa pelaajaa. Tämäkään EI ole oikeutus rasismille, mutta tosiasia silti.

RMadrid

Mitä Viniin tulee, niin välillä tuntuu, että hän käyttää tätä rasismikorttia kilpenään ja oikeutuksena käyttäytyä itse ihan miten huvittaa. Esimerkiksi useassa pelissä suu käy joka ikisen tilanteen jälkeen tuomarin suuntaan, oli kyse rajaheitosta, kulmasta tai rikkeestä. Aina tuomari on väärässä ja itse oikeassa. ::)

Vastustajaa ja vierasyleisöä voi provosoida myös tyylikkäästi, ja mielestäni Vinin tapa toimia ei ole sitä. Mourinho on oikeassa, että se on jostain syystä aina Vini, johon kaikki paska kohdistuu lähes jokaisella vierasstadionilla, vaikka joukkueessa on monta muutakin tummaa pelaajaa. Tämäkään EI ole oikeutus rasismille, mutta tosiasia silti.
Naulan kantaan. Rasittavaa tuo Vinin uhriutuminen. Se joka leikkiin ryhtyyn se leikin kestäköön.
I drink wine and I know things

Heinämies

• Calma
”En ole rasisti, enkä hyväksy rasismia, mutta…”

🙄

Jos/kun se Vinin käytös niin hirveästi vituttaa ja ottaa aivoon, niin hänelle voi kyllä huoletta huudella puta madrea ja mitä muuta tahansa. Mutta jos sä nyt käytät sitä ainoaa loukkaavaa sanaa, jota ei missään tapauksessa saa käyttää.. niin sillon syyllinen on vain ja ainoastaan peilissä.
Tuomas Virkkunen, Real - Juve 23.10.2013
"Ethän sä voi. Ethän sä Arturo rakas voi näyttää Illarramendia rikkeen tekijäksi tuon jälkeen"

http://www.mtv.fi/sport/futis/mestarienliiga/uutiset.shtml/2013/10/1823264/video-mestarien-liigan-surkuhupaisin-filmaus

Nathorr

• ¡Hala Madrid!
Viniä saa kritisoida, ehdottomasti, mutta:

Kurkkaisi välillä peliin miksi kaikista värillisistä ja rodullistetuista pelaajista, joita Realin ringissä on, juuri hän on jatkuvasti nokkapokassa pelaajien ja fanien kanssa.

Vinin on kuitenkin turha ihmetellä, miksi hänelle vihelletään poikkeuksetta lähes jokaisella vierasstadionilla. Tässä kohtaa Vinin olisi syytä katsoa peiliin ja miettiä omaa käytöstään. Vinin pitäisi joko ottaa mallia Ronaldosta ja kääntää viha voimavaraksi tai lopettaa jatkuva pelleily ja keskittyä olennaiseen. Ainakaan tähän mennessä tuo provoilu ei ole toiminut, sillä Vinin tehot jäävät lähes poikkeuksetta piippuun vieraspeleissä.

Tämä ei vaan ole "ookoo". Ei millään asteella.

Ihan varmasti käyttää. Se on hänen aseensa, joka toimii. Kuten sanoit, tämä on tosiasia, mutta ei oikeuta rasismiin. Sen voi ääneen sanoa. Myös jos joku räksyttäisi Vinille kahta kauheammin takaisin tai jopa löisi, voisi sanoa, että itsepähän kaipasit verta nenästäsi, tai kuten RMadrid tuossa sanoi, samalla tietysti tuomiten toisenkin osapuolen.

Samat säännöt eivät kuitenkaan päde rasistisiin huuteluihin. Se on aina väärin, riippumatta siitä, mikä tilanne tai teko siihen onkaan johtanut.
"They prayed for miracles and miracles arrived. Real Madrid, the team of dreams."

RMadrid

Jos/kun se Vinin käytös niin hirveästi vituttaa ja ottaa aivoon, niin hänelle voi kyllä huoletta huudella puta madrea ja mitä muuta tahansa.
Entä jos näin on käynytkin mutta Vini käy sanomassa tuomarille toista? Siksi haluaisin että sanotut sanat selvitetään varmuudella ennen kuin aletaan antamaan tuomioita. Kuten TAMI ylempänä kirjoitti, Vinin mielestä muut ovat aina väärässä...

Nathorr

• ¡Hala Madrid!
Entä jos näin on käynytkin mutta Vini käy sanomassa tuomarille toista? Siksi haluaisin että sanotut sanat selvitetään varmuudella ennen kuin aletaan antamaan tuomioita. Kuten TAMI ylempänä kirjoitti, Vinin mielestä muut ovat aina väärässä...

Se tässä on kieltämättä kinkkistä. Prestianni kieltää varmasti hautaan asti ja Madridin pelaajistakin monet voivat tämän myllytyksen keskellä jo aidosti luulla kuulleensa vaikka mitä, vaikkeivat oikeasti ehkä kuulleetkaan.

Ainoa, joka meillä on, on Vinin aidolta vaikuttava reaktio. Jos hän tuon onnistui "filmaamaan", olisi se melkein yhtä paska temppu kuin itse rasismi.

Aika näyttää saadaanko tästä jotain tuomiota aikaiseksi, jos Prestianni ei itse mitään myönnä. Tuskin. Toivotaan, että joku reaktio kuitenkin saadaan Uefalta tai Fifalta. Tuskin mitään videointroa kummempaa.
"They prayed for miracles and miracles arrived. Real Madrid, the team of dreams."

TAMI

• Yli-Valvoja
  • *
Onko tummaihoisen kutsuminen apinaksi pahin mahdollinen solvaus?

Ovatko esim. äidin/siskon/tyttären huorittelut yms. selvästi lievempiä loukkauksia? Niitä nimittäin viljellään kentällä tämän tästä, mutta eivät saa lähellekään vastaavaa huomiota.

Ehkä en vaaleaihoisena asiaa ymmärrä tarpeeksi hyvin, mutta itse ottaisin raskaammin läheisiini kohdistuvat loukkaukset, kuin että joku haukkuu minua.

Ainoa, joka meillä on, on Vinin aidolta vaikuttava reaktio. Jos hän tuon onnistui "filmaamaan", olisi se melkein yhtä paska temppu kuin itse rasismi.

Olisi kyllä todella raukkamainen teko Viniltä, mutta täysin spekulaation varassa ollaan. Niin kauan, kun ei ole täyttä varmuutta, mitä Prestianni oikeasti sanoi, ei voida tuomita ketään. NÄYTTÄÄ siltä, että Prestianni on syyllinen, mutta se ei vielä riitä.

RMadrid

Mietityttää miksi Camavinga ei reagoi mitenkään vaikka seisoo Viniäkin lähempänä. Jos vastustaja sanoisi jotain sopimatonta, luulisi Camavingankin kasvoilla tapahtuvan jonkinlainen reaktio mutta ei mitään. 

TAMI

• Yli-Valvoja
  • *
Gianluca Prestianni in his official testimony to UEFA: "I called Vini Jr a FA*GOT. I did NOT call him a m*nkey." @ESPN

Ei taideta saada tähän lopullista selvyyttä.

Nathorr

• ¡Hala Madrid!
Onko tummaihoisen kutsuminen apinaksi pahin mahdollinen solvaus?

Ovatko esim. äidin/siskon/tyttären huorittelut yms. selvästi lievempiä loukkauksia? Niitä nimittäin viljellään kentällä tämän tästä, mutta eivät saa lähellekään vastaavaa huomiota.

Ehkä en vaaleaihoisena asiaa ymmärrä tarpeeksi hyvin, mutta itse ottaisin raskaammin läheisiini kohdistuvat loukkaukset, kuin että joku haukkuu minua.

Näistä on vaikea tehdä mitään yleispäteviä linjauksia, jokainen kun kokee asiat eri tavalla. Suomalainen ei pahemmin kavahda jauhonaamaksi haukkumisesta ja muslimille Allahin solvaus on usein varmasti pahempi kuin esimerkiksi ulkonäköön liittyvät rasistiset solvaukset.

Jos miettii nimenomaan mediahuomion kannalta, oman näkemykseni mukaan juurikin rasistiset solvaukset (apina-hommat, n-sanat, vinosilmäilyt...) ovat se pahimmista pahin. Huorittelut, homottelut tai muiden fyysisten ominaisuuksien haukkuminen, vaikka lihavuudesta tai lyhyydestä, tuntuu olevan hyväksyttävämpää, jos näin voi sanoa.

Monesti sanotaan, että rasismiin on nollatoleranssi. Muihin solvauksiin ei tällaista kampanjaa ole. Kuka sen on päättänyt, en tiedä.

G.Lavanche

Itseasiassa Fifan nollatoleranssi on syrjintään. Eli minkä tahansa synnynnäisen tai kehittyneen pysyvän ominaisuuden solvaaminen on paperilla samanarvoisia ja näinhän sen pitäisikin olla. Toki resurssit ja realiteetit ovat ohjanneen näkyvän kampanjoinnin pääasiassa rasismiin varsinkin nyt kun arabien lisäksi jenkitkin ovat ajautuneet konservatiivisemmalle linjalle, jolloin homoseksuaalit ja nepsyt näkyvät tilinauhassa.

Viniä saa kritisoida, ehdottomasti, mutta:

Tämä ei vaan ole "ookoo". Ei millään asteella.

Ihan varmasti käyttää. Se on hänen aseensa, joka toimii. Kuten sanoit, tämä on tosiasia, mutta ei oikeuta rasismiin. Sen voi ääneen sanoa. Myös jos joku räksyttäisi Vinille kahta kauheammin takaisin tai jopa löisi, voisi sanoa, että itsepähän kaipasit verta nenästäsi, tai kuten RMadrid tuossa sanoi, samalla tietysti tuomiten toisenkin osapuolen.

Samat säännöt eivät kuitenkaan päde rasistisiin huuteluihin. Se on aina väärin, riippumatta siitä, mikä tilanne tai teko siihen onkaan johtanut.
Olen vahvasti melkein kaikesta tässä viestissä eri mieltä ja pidän itse esimerkiksi ihmisen fyysistä koskemattomuutta huomattavasti merkittävämpänä arvona, kuin henkisen, johon rasismi myös luokitellaan. Samoin näkee myös lähes kaikki riippumattomat oikeusistuimet. Rasismi ei ole mikään kaiken muun ulos sulkeva poikkeus ja vaikka toisen henkilön rasismiin ei itse ole koskaan syyllinen, niin rasistisen purkauksen voi silti aiheuttaa omalla käytöksellään.

En voi väittää olevani tässä sataprosenttisesti oikeassa, koska kyse on pitkälti henkilökohtaisesta etiikasta ja mielipiteestä, mutta ihan vain katsomalla maailman tilaa niin voi vilkaista kuinka hyvin moraalitoiminnan eriarvoistaminen on toiminut. Rasismi kasvaa tällä hetkellä tutkimusten mukaan kaikissa ythteiskuntaluokissa länsimaissa ja merkittävimpänä tekijänä pidetään poliittista kahtiajakoa, jonka yhtenä suurimpana keppihevosena on ollut juuri Amerikan Woke, DIY ym. positiiviseen syrjintään ja apogologiaan perustuneet ideologiat. Syrjintä luo aina eriarvoisuuden tunnetta, vaikka se olisi hyvin aikein tehty ja hyvin perusteltu. Rasismin eriarvoistaminen ei palvele siis mielestäni agendaa, vaan lähtökohta täytyy olla kaiken samankaltaisen kohtelun sanktioiminen samalla arvokkuudella

Lisäksi jos rasismikorttia voi käyttää kilpenä se on pahin mahdollinen karhunpalvelus taistelulle rasismia vastaan. Kun raiskauksista tuli tabu uuden lainsäädännön myötä, joihin ei saanut enää ottaa kantaa uhrin aseman kohdalta, Suomessa ja alkoi pompsahdella näitä tapauksia joissa raiskaussyytteillä yritettiin saada joku huonoon valoon tai yksinkertaisesti valehdeltiin omaa etua tavoitellen laski ihmisten raiskaustenvastaisuus ja väkivallan hyväksyminen naisia kohtaan lähti kasvuun varsinkin nuorissa ikäluokissa, joka nyt sitten näkyy ihan järkyttävänä vähättelynä ja jopa väkivaltafantasiointina kahtiajaon konservatiivipuolella.

Mutta joo minun puoleltani asia voi olla tässä ja voin vaan todeta olevani eri mieltä kanssasi filosofiasta, vaikka ymmärränkin ideologisen taustan.

Ultras Sur

Fabrizio Romano

BREAKING: Gianluca Prestianni will NOT play against Real Madrid, suspended by UEFA.

Provisional suspension has been notified to Benfica today while investigation for the racism case with Vinicius Jr continues.
Juanito: If I wasn’t a player, i’d be an Ultra Sur!