Taaskaan et hahmota kokonaisuutta. Otetaan esimerkiksi Suomi. Se on pelannut huonosti Muurisen aikana, mutta onko se silloin huono myös uuden päävalmentajan(Hodgson) aikana vanhojen tulosten takia?
Kuten jo kerran sanoin, joukkue on tasan niin hyvä kun sen viimeisin peliesitys. Tällaiseksi peliesitykseksi en laske vaihtomiesten höntsäilyjä, vaan todelliset karsintapelit, joissa vastus on kovaa. Niin kauan kun Suomi ei pysty näitä ns "kovia" maita voittamaan, ei minulla ole syytä muuttaa käsitystäni siitä, että oltaisiin jollain tapaa ratkaisevasti esim. Viroa edellä.
Katselleppa vähän joukkueita missä pelaajat pelaavat, ja tule sen jälkeen uudestaan kertomaan mikä se tasoero todellisuudessa on.
Jaahas, ja missähän tämä Suomen materiaalin ylivertaisuus Viroon nähden tarkalleen ottaen näkyy tuolla kentällä? Arvokisapaikoissako? Niistä kai tuonne karsintoihin mennään pelaamaan, eikö vain?
Ja viime karsintojen vaikeasta lohkosta itkeminenkö ei ollut perusteltua? Se oli selkeästi lähes vaikein lohko mitä olisi ollut mahdollista saada.
"Sitä saa mitä tilaa". Suomi jo ennen viime karsintojen lohkoarvontaa oli hoitanut itse itsensä alhaiseen koriin, joten "kovaankin" lohkoon pitää olla silloin varautunut. Sitten sanoit vielä, että Suomen korirankkaus on niin huono siksi, että ollaan aina kovassa lohkossa. On noista kovista lohkoista muitakin futiksen pikkumaita ponnistanut kisoiihin asti, sanotaan nyt esimerkiksi vaikka Latvia, joka muistaakseni kävi voittamassa sen Ruotsin ihan oikean ykkösmiehistön Ruotsissa ja vieläpä karsintapelissä. Pointtina siis se, että niin kauan kuin oma pelaaminen on mitä on, karsintalohkon kovuudesta valittaminen on aivan turhaa. Viime karsinnoissakin Suomen saa vaihtaa mihin tahansa lohkoon sille neloskorijoukkueen paikalle niin kisapaikka jäi haaveeksi, usko pois.
Ongelma Suomen kisoihin pääsyä ajatellen lienee se, että vielä tähän asti en ole maajoukkueelta nähnyt oikein minkäänasteista venymistä ihan loppuun asti, aina hyydytään viimeistään loppuminuuteille (kuten kävi esim. Tshekki-vieraspelissä). Onko kyse sitten siitä, että ei "uskalleta voittaa" vai taitojen puutteesta? Itse uskon, että kyseessä on sopiva sekoitus molempia.