Kirjoittaja Aihe: Pyyntö uusille/nuoremmille Madridistoille  (Luettu 5952 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

di Stefano

Pyyntö uusille/nuoremmille Madridistoille
« : 21.07.2006, 12.53.26 »
Ymmärrän, että espanjan kielen opiskeleminen ja sen harrastaminen Suomessa on hankalaa ja työlästä (kieli sinällään on helppo oppia, koska siitä puuttuu kaiken maailman adjektiivien taivutukset ja muut epäsäännöllisyydet).  Muistakaamme, että Real Madrid on ennen kaikkea españalainen seura, instituutio ja käsite.  C.F Real Madrid tunnetaan kaikkialla maailmassa  ja joukkue edustaa monille espanjalaisille kunniakasta maataan (pl. baskimaa ja Katalonia), johon kuuluu kielen ja kulttuurin vaaliminen.  Real Madrid on itselleni nimenomaan españalainen instituutio ja mielelläni referoin siihen espanjalaisilla termeillä.

Pyytäisinkin, näin ollen, välttämään esim profiileissa englannin-/sekakielisiä toteamuksia ("I hate Materazzi, Il capitano 4ever), koska esim. englanti ei ole Real Madridin virallinen kieli.  Kommunikaatio seuran puitteissa ja toimesta tapahtuu espanjaksi (ja totta puhuen nettisivun englantiversio on aika kuraa).

Mut ei tässä lomafeeliksissä sitte muuta nillitettävää olekaan  :tuoppi: 8)

Juhana

• Ylläpitäjä
  • *
  • ¡Hala Madrid!
Re: Pyyntö uusille/nuoremmille Madridistoille
« Vastaus #1 : 21.07.2006, 15.15.22 »
Olen itseasiassa vahvasti samaa mieltä di Stefanon kanssa. Ja rohkaisen kaikkia harjoittelemaan espanjaa  :peukku_ylos:

Niin ja ei ne ulkomaankieliset fraasitkaan pakolisia ole, mitäs ihmeen vikaa kauniissa ja monipuolisessa suomen kielessämme on?! ;)
"Nosotros somos Real Madrid y no tememos miedo a nadie."

HannuTouru

« Vastaus #2 : 21.07.2006, 15.42.03 »
Yhdyn edellisiin  :peukku_ylos:
"Ganar queremos todos, pero sólo los mediocres no aspiran a la belleza."

Principe

« Vastaus #3 : 21.07.2006, 17.01.36 »
Juu, españaa olisi kiva osata ja käyttää, mutta sanokaa joku sivusto / hyvä kirja missä sitä oppisi.

ronaldo_90

• ! Merci Zizou i
« Vastaus #4 : 21.07.2006, 17.36.43 »
Parempi näin ?
i Hala Madrid !

ronaldo_90

• ! Merci Zizou i
« Vastaus #5 : 21.07.2006, 17.58.21 »
Oot kyl täysin oikeassa eihän joukkuetta voi kannattaa jos ei tiedä sen maan kieltä.
Varsinkin jos joku on kannattanut Afrikkalaista joukkuetta mm- kisoissa sen on pakko oppia sen kieli  :peukku_ylos:
i Hala Madrid !

RONALDO

« Vastaus #6 : 21.07.2006, 18.25.55 »
Oot kyl täysin oikeassa eihän joukkuetta voi kannattaa jos ei tiedä sen maan kieltä.

Anteeksi hidas sytytykseni, mutta tarkoitatko tuossa nyt että esim.minä en vois kannustaa Realia koska en osaa Espanjan kieltä juuri ollenkaan  ???

ronaldo_90

• ! Merci Zizou i
« Vastaus #7 : 21.07.2006, 18.34.18 »
Tuota tarkoittaa Di Stefano  :peukku_alas:
i Hala Madrid !

Hartikainen

• Oma teksti
« Vastaus #8 : 21.07.2006, 18.42.01 »
Olen itseasiassa vahvasti samaa mieltä di Stefanon kanssa. Ja rohkaisen kaikkia harjoittelemaan espanjaa  :peukku_ylos:

Kyllä!  :peukku_ylos:
"Jos toisella on huono muisti niin ei sille mitään voi. Minä uskon Ferdinandia" -robinho

ronaldo_90

• ! Merci Zizou i
« Vastaus #9 : 21.07.2006, 18.43.28 »
Espanjan kieltä olisi kiva oppia, mutta tulla tänne jauhamaan paskaa siitä, että jos ei osaa Espanjaa ei voi olla Realin fani , on aika outoa.
i Hala Madrid !

Hartikainen

• Oma teksti
« Vastaus #10 : 21.07.2006, 18.44.53 »
Mä en ainakaan löydä tuosta viestistä yhtään kohtaa missä sanotaan näin, lukekaapas lapset vähän tarkemmin se viesti.
"Jos toisella on huono muisti niin ei sille mitään voi. Minä uskon Ferdinandia" -robinho

mikko29

« Vastaus #11 : 21.07.2006, 19.30.32 »
En kyllä itsekään löytänyt mitään siihen viittaavaa.

Ehkä olen tyhmä enkä osaa lukea rivien välistä ::)
Jotkut sanovat sitä nautinnoksi, minä kutsun sitä intohimoksi

RONALDO

« Vastaus #12 : 21.07.2006, 19.35.45 »
Mä en ainakaan löydä tuosta viestistä yhtään kohtaa missä sanotaan näin, lukekaapas lapset vähän tarkemmin se viesti.

No en minäkään tuosta Di Stefanon viestistä huomannut mutta, menin sitten tuosta ronaldo_90:n viestistä hieman sekaisin kun hän sanoi että "Oot kyl täysin oikeassa eihän joukkuetta voi kannattaa jos ei tiedä sen maan kieltä. "
No joo meikä ei enään tähän asiaan puutu sen kummemmin.
Espanjan kieli on kyllä hienoa ja vielä joskus haluaisin ymmärtää sitä hyvin...ehkä jonain kauniina päivänä vielä  ::)
No joo mutta enään en tähän aiheeseen sekaannu ettei nyt kellekkään tule niitä väärinkäsityksiä...

ronaldo_90

• ! Merci Zizou i
« Vastaus #13 : 21.07.2006, 19.37.30 »
Real Madrid on itselleni nimenomaan españalainen instituutio ja mielelläni referoin siihen espanjalaisilla termeillä.

Pyytäisinkin, näin ollen, välttämään esim profiileissa englannin-/sekakielisiä toteamuksia ("I hate Materazzi, Il capitano 4ever), koska esim. englanti ei ole Real Madridin virallinen kieli.  Kommunikaatio seuran puitteissa ja toimesta tapahtuu espanjaksi (ja totta puhuen nettisivun englantiversio on aika kuraa).

Mut ei tässä lomafeeliksissä sitte muuta nillitettävää olekaan  :tuoppi: 8)

Ei hän tuota suoraan ole sanonutkaan, mutta viittauksia siihe on.
i Hala Madrid !

E-spel

• Pää Lontoossa, lompakko Manchesterissa
« Vastaus #14 : 21.07.2006, 20.57.30 »
Ei hän tuota suoraan ole sanonutkaan, mutta viittauksia siihe on.
Syö vaan niitä muroja vielä vähän aikaa, ehkä joskus opit tulkitsemaan tekstiä vähän edes oikeeseen suuntaan. Itse oon samaa mieltä kuin edellä ollaan: mikään pakko ei ole espanjaa osata, joskin siitä on hyötyä Real Madridin asioihin perehtyessä, mutta käyttäkää mielummin suomea kuin tuota täysin kankeaa englantia. Näyttävät meinaan ne lauseet tyyliin "Real Madrid&Robinho4ever" todella typeriltä. Vaikka olette juuri sitä englantia oppineet käyttämään niin uskokaa pois: se, että nykypäivänä osaat englantia ei osoita mitään kielitaitoa, koska sitä kieltä osaavat kyllä kaikki.
\\\"Atacan dos y defienden nueve.\\\" - Don Fabio

RONALDO

« Vastaus #15 : 21.07.2006, 21.03.10 »
mikään pakko ei ole espanjaa osata, joskin siitä on hyötyä Real Madridin asioihin perehtyessä, mutta käyttäkää mielummin suomea kuin tuota täysin kankeaa englantia. Näyttävät meinaan ne lauseet tyyliin "Real Madrid&Robinho4ever" todella typeriltä. Vaikka olette juuri sitä englantia oppineet käyttämään niin uskokaa pois: se, että nykypäivänä osaat englantia ei osoita mitään kielitaitoa, koska sitä kieltä osaavat kyllä kaikki.

Täysin samaa mieltä

ronaldo_90

• ! Merci Zizou i
« Vastaus #16 : 21.07.2006, 21.05.43 »
Muuten nyt kaivoin kaapista ulods 5 kirjaa, ennen joulua kirjastosta lainattua  ;)
Suomi/Espanja/Suomi sanakirja ja 4 lehden tapaista espanjan opiskelu kirjaa.
Kirjojen nimet ovat El Sueno De Otto,Las hermanas coloradas, Réquiem por un capmpesino espanol ja Cuentos.
Itse en ole jostain syystä edes jaksanut katsoa niitä läpi, mutta jos sitten joku päivä  :tuoppi:
i Hala Madrid !

Puskas

• Oma teksti
« Vastaus #17 : 21.07.2006, 21.16.02 »
Täytyy nyt itse tähän sen verran kommentoida, että espanjalaisen joukkueen espanjalaisen kapteenin ihailu lauseella "Il capitano 4ever" näyttää ainakin minun silmiini melko hassulta. En sitten tiedä, että onko kyseinen sanonta tehty niin sanotusti huumormielellä. Ei espanjaa pakko ole osata, mutta niin kuin täällä jo todettiin, niin siitä kyllä Real Madridiin liittyvien asioiden seuramisessa on paljon apua. Ja kun kyseessä on suomalaiset fanisivut, niin voi sen ihailunsa varmasti suomenkielelläkin ilmaista, jos ei espanjaa osaa. Yhdyn ketjun aloittajaan siinä, että nuo Real Madridia kannattavat iskulauseet näyttävät vaikuttavilta vain espanjaksi ja englanniksi omaa kielitaitoa pönkittäen väännetyt lauseet eivät kyllä sitä uskottavuutta nosta, vaan pikemminkin päin vastoin, ne vaikuttavat todella ristiriitaisilta ja typeriltäkin.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2006, 21.21.32 kirjoittanut Puskas »

Juhana

• Ylläpitäjä
  • *
  • ¡Hala Madrid!
« Vastaus #18 : 22.07.2006, 22.23.37 »
Ei tällä foorumilla tai sivustolla todellakaan tarvitse espanjaa osata. Ei englantia, ei venäjää, ei saksaa eikä ranskaakaan. Suomen kielen osaaminen on hyödyksi ja ymmärtäminen jo todellista plussaa. Real Madrid tuskin valitsee kannattajikseen vain espanjaa osaavia.

Uskoisin Di Stefanon pointin olleenkin se, että jos haluaa ymmärtää ja oppia tuntemaan Real Madridia entistä paremmin, espanja on se kieli jota opetella. Netin parhaat Real Madrid tietolähteet ovat espanjan kieliset madridilaislehdet AS ja Marca, sekä Real Madridin virallisten nettisivujen espanjan kielinen osio. Jos osaa kieltä tarpeeksi hyvin, tai edes auttavasti, nettisivujen uutiset lukee nopeasti ja saa paljon nopeammin, paremman ja oikeamman kuvan asioista kuin jostain englannin kielisten käännösnettisivujen kautta. Ja joskus paikan päällä, keskustella aitojen paikallisten madridistojen kanssa paikallisissa kuppiloissa molempien rakastamasta seurasta. Se on jotain, joka korvaa hetkessä kaiken kielen opiskeluun laitetun vaivan.

Olen myöskin muitten kanssa sitä mieltä, että varsinkin nuo englannin kieliset iskulauseet on kyllä hiukan korneja. Mutta muistuupa meileeni vielä aika, jolloin hetkisen FutisFoorumilla lopetin jokaisen viestini Real Madrid forever -kaneetilla... Voitte myös katsoa tuolta sisältösivujen lähdekoodista, että millä nimellä tämän sivuston alkuajoilta perua oleva css-stylesheettien tiedosto on. Nykyään vältän oikeastaan kaikenlaisia ulkomaan kielisiä ilmauksia, pikkuhiljaa olen alkanut ymmärtämään suomen kielen rikkauttakin.

Olen muutenkin sitä mieltä, että kaikkien kannattaa lukea mahdollisimman paljon eri kieliä. Itse osaan englannin lisäksi ainakin auttavasti ruotsia, saksaa, espanjaa ja muutamia sanoja puolasta ja venäjästäkin. Matkailu avartaa ja on todella hieno tunne, kun huomaa ymmärtävänsä paikallisten puhetta, edes vähänkin! Paras tapa oppia kieltä on opetella perusteet vaikka koulussa ja sitten mennä kuukaudeksi kahdeksi paikan päälle puhumaan kieltä. Siinä paksukalloisempikin oppii varmasti.

Ymmärrän tällä hetkellä käytännössä kaikki Marcan uutiset ainakin suunnilleen, mutta oma puheen ja kirjoituksen tuottaminen espanjaksi on vielä totaalisen surkeaa. Aloin joskus aikanaan tavaamaan Marcan juttuja ymmärtämättä ensin oikeastaan sanaakaan, käytön lähinnä Babelfishia ja sanakirjoja. Nykyään myös koulussa käyn espanjan kursseja. Vielä on pitkä tie edessä, mutta ehkä joskus osaan itseäni tyydyttävällä tasolla espanjaakin.

Älkää aina ottako kaikkea henkilökohtaisesti, niin elämäkin helpottuu.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2006, 22.25.44 kirjoittanut Juhana »
"Nosotros somos Real Madrid y no tememos miedo a nadie."

peikko

• Valitut
« Vastaus #19 : 22.07.2006, 22.29.58 »
Älkää aina ottako kaikkea henkilökohtaisesti, niin elämäkin helpottuu.

Vittuiletko sä mulle?