Pieni ihminen olen, sen voin kyllä myöntää heti näin alkuun.
Aa, sori, unohtui tuo pieni tarkennus. Korjasin viestini. Eli siinä ei olisi mitään rasistista, jos vaatisin, että nuo jalkapallotapahtuman aikana tapahtuvat kiittelyt kiellettäisiin. Näin.
Niin, otteluhan oli tuon Kakán tuuletuksen aikaan jo päättynyt, vai? Ja käsittääkseni tuo "tapahtuman"- aikana kieltäminen olisi mahdollista vain jos tuo yläkerran kiitteleminen toisi mukanaan jonkin turvallisuusuhan.
En puhunut ottelusta vaan tapahtumasta, kuten itsekin huomasit. Ja kyllä uskonnolliset merkit, tunnukset ja eleet voi muutenkin kieltää, jos niin vain halutaan tehdä. Ihan vastaavasti kun voidaan samat asiat kieltää vaikka kouluissa, julkisissa rakennuksissa tai missä tahansa, jos niin halutaan. Tai kuten suomessa on pallopelit kielletty kaupunkien keskustoissa ja brasiliassa ne kuuluu kulttuuriin. Ja tämä on ihan normaali käytäntö, demokratiaa, eikä mitään fasisimia.
Ei sillä että itse edellä mainittuja kieltoja tahtoisin.
Etenkin tämä jälkimmäinen kertoo kuinka pieni ihminen sinä itseasiassa olet. Fakta on se, että huippufutaajista huomattava osa on roomalaiskatolisia, vieläpä aika hartaita sellaisia. Ja mikäli sinun vatisi ei kestä katsoa heidän uskonnollisia tuuletuksiaan uransa suurimpien voittojensa hetkillä, niin ehkä sinun on syytä pysytellä poissa tv:n ääreltä futislähetysten aikaan. Meinaan että nää kutsumasi "jeesuskerhot" siellä futismaailmassa kyllä tulee pysymään, ja pitkään.
Ja siis ei mulla oikeasti mitään noita tavallisia rukouksia ja muita kiitoksia vastaan ole. Kesän 2005? höntsymaajoukkuekisojen finaalien jälkeen, kun osa brasseista, Lucion ja Kakan johdolla, pitivät rukouspiirin keskiympyrässä, siitä lähtien on vaan muutamien brassien touhu vituttanut rankasti. Kakan ja Lucion lähinnä. Se meni jotenkin oman mitan yli. Lähinnä siksi, kun näytti ettei se tulisi brasseilta tunteella - ehkä siksi, että minulle oli ihan yllätys että noin uskonnollisia ovat, että harrasta rukouspiiriä voiton jälkeen pystyttävät.
Tosiaan muuten saa kyllä kiitellä yläkertaa, ei Kaka eilenkään mitään ihmeellistä tehnyt, mutta toi vaan vuoden 2005? muistot pintaan. Se meni yli, jos minulta kysytään. Ja "jeesuskerhoilla" tarkoitan sitä porukkaa joka siellä rukouspiirissä oli.
Tästä toki sama. Toki seuraavana päivänä tuosta finaalista sain itsekin pienoisen vitutuksen päälle kun sain kuulla että, yllättäen, brittifanit olivat aloittaneet tappelun italialaisten kanssa ottelun päätyttyä Ateenan kaduilla. Jos jalkapallo jotain kaikista vähiten kaipaa, niin olkoon se sitten tämä brittien harrastama käsittämätön huliganismi 
Huliganismille ja rasismille