Kirjoittaja Aihe: Kirjallisuus  (Luettu 37838 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

el Blanco

Re: Kirjallisuus
« Vastaus #40 : 03.01.2006, 16.56.06 »
Sain joululahjaksi Douglas Adamsin Linnunrata-trilogian (josta olen aiemmin lukenut vain sen ensimmäisen osan; huom! kirjahan on maailman ainut viisiosainen trilogia), C.S. Lewisin Narnian tarinat (joista se viimeinen kirja oli huono ja aikamoista kristillistä propagandaa/sekoilua) ja Paulo Coelhon Alkemistin, kaikki siis ihan laatukamaa.
Tänään pyyhälsin pitkästä aikaa itse kirjakauppaan ja mukaan tarttui Dumas'n Kolme muskettisoturia (kovakantisena) , jota en ole vielä edes lukenut ja pakkohan sellainen klassikko oli ostaa, kun hintakin oli alennuksessa vain vähän päälle viisi euroa. Lisäksi matkaan tarttui maailman luetuimman sotakirjailijan, tanskalaisen Sven Hasselin Tuomittujen legioona (pokkarina), joka saa kunnian olla kirjahyllyni viides Hassel. Tulipa ostettua myös tämän hetken espanjalaisen kirjallisuuden ykkösnimen Arturo Pérez-Reverten Merikartta (pokkarina).

Lukekaa ihmiset, se sivistää. :peukku_ylos:
« Viimeksi muokattu: 03.01.2006, 16.57.37 kirjoittanut el Blanco »

Petri P

• Yli-Valvoja
  • *
« Vastaus #41 : 03.01.2006, 23.23.10 »
Tuo Linnunrata-"trilogia" löytyy luonnollisesti hyllystä jo ja on luettu varmaan noin 5-6 kertaa läpi elämän aikana. Loistava :peukku_ylos:  Narnian Tarinatkin ovat tuttuja jo junnuvuosilta. Ajattelin kahlata tuon yhteisniteen läpi ja katsoa sen leffan vasta sen jälkeen.

Lukemiselle :peukku_ylos:
Hyvälle fantasialle :tuoppi: :tuoppi: :tuoppi: :peukku_ylos:
Fantastiselle scifille :peukku_ylos:
Futiskirjallisuudelle :pallo: :peukku_ylos:

pälle

« Vastaus #42 : 06.01.2006, 23.20.02 »
ite oon vasta lukemassa tuota Linnunrata trilogiaa ja olen vasta ensimmäisessä kirjassa. se on todella hauska. Coelhon alkemisti on myös erittäin hyvä kirja, suosittelen. sitten kirjasarja josta pitää tai ei pidä. Robin Hobbin salamurhaaja trilogian olen lukenut ja siihen jatkoa olevat kaksi ensimmäistä Lordi Kultaiset kirjaa. Kolmatta en jaksa englanniksi lukea ja 3 ja viimeinen osa tulee tämän vuoden lokakuussa suomeksi.
"Kun synnyin, taivaalta osoitettiin minua ja sanottiin: Tuo on se kaveri." - Romario

RONALDO

« Vastaus #43 : 08.01.2006, 22.43.43 »
 :traktori:
« Viimeksi muokattu: 21.09.2014, 00.12.27 kirjoittanut RONALDO »

el Blanco

« Vastaus #44 : 16.01.2006, 19.18.03 »
Tällä hetkellä "työn alla" William L. Shirerin Kolmannen valtakunnan nousu ja tuho I. Ihan hyödyllistä lisämateriaalia historian YO-kirjoituksia jo silmälläpitäen... :peukku_ylos:

pälle

« Vastaus #45 : 22.03.2006, 23.28.19 »
Tuli nyt luettua tuo uusin Harry P. Jännitääväks menee... hyvin kirjottaa, mutta jotkut asiat pännii kirjotuksessa, huomaatte varmaan ite jos luette. pari oikeasti hauskaa kohtaa kirjasta löytyy, hyvä niin.
toivottavasti viimenen kirja olis yli 1000 sivunen on nuo niin mielenkiintosia, kun koko ajan tapahtuu.
"Kun synnyin, taivaalta osoitettiin minua ja sanottiin: Tuo on se kaveri." - Romario

ronaldo_90

• ! Merci Zizou i
« Vastaus #46 : 22.03.2006, 23.41.07 »
Harry Potter kirjat on ihan 1. ! Joka kirjassa pistetään vaan paremmaks  :traktori: Montas kirjaa niit tulee vai tuleeko ees sitä 7. ?
i Hala Madrid !

RONALDO

« Vastaus #47 : 23.03.2006, 08.15.56 »
Harry Potter kirjat on ihan 1. ! Joka kirjassa pistetään vaan paremmaks  :traktori: Montas kirjaa niit tulee vai tuleeko ees sitä 7. ?
Taisinpa tuossa pari päivää sitten lukea lehdestä että vielä yksi Potteri tulee, kuulemma kirjat muuttuu vaan synkemmäks ja synkemmäks.

el Blanco

« Vastaus #48 : 23.03.2006, 10.19.27 »
Kun kerran tämä taiteellinen otsikko on nostettu ylös, niin olisi varmaan kahden kirja-arvostelun aika. Otetaanpa käsittelyyn Paulo Coelhon Alkemisti ja Arturo Pérez-Reverten Merikartta.

Brasililainen Paulo Coelho on niittänyt mainetta teoksillaan, jotka suorastaan pursuavat elämänohjeita, kaunista tarinointia ja arkipäiväisen maagisia asioita. Lyhyt Alkemisti (O Alquimista) - vajaa 200 sivua painoksesta riippuen - tarjoaa taiteelliseen pyrkimykseen kurottautuvat lähtökohdat.

Kokonaisuudessaan juonta en tietenkään ala paljastella, mutta kerrotakoon, että teos kertoo andalusilaisesta paimenesta, Santiagosta, joka lähtee toteuttamaan unelmaansa ja etsimään uniensa aarretta, joka hänen käsityksensä mukaan sijaitsee Egyptissä. Saharan aavikolla, pitkällä matkallaan, hän tapaa salaperäisen henkilön, joka paljastuu Alkemistiksi.

Itse juonellisesti ja tarinan kannalta alkupuolisko on mielenkiintoinen ja kokonaisuus säilyy melko ehjänä läpi teoksen kulun. Tapahtumat käyvät leppoisasti ja dialogi on hienoa luettavaa. Etäinen maagisuuden sotkeminen tarinan kulkuun ja realistisuuteen saattaa vaivata joitakin lukijoita, mutta pieni teos kannattaa kahlata läpi jo yksin senkin vuoksi, että loppuratkaisu on kaunis ja koskettava. Mukava lukuvälipala, muttei kuitenkaan mikään helkeäsalpaava nautinto, vaikka monet julkkiksetkin aina Madonnasta Russell Croween ovat ylistäneet Coelhoa maasta taivaaseen.

Arturo Pérez-Reverte on Espanjan nykykirjallisuuden johtohahmoja, joka on kirjoittanut niin historiallisia romaaneja kuin rikosjännäreitäkin. Merikartta sijoittuu nykyaikaan, mutta tarjoaa välähdyksia ja totuuksia myös kaksi sataa vuotta sitten tapahtuneista asioista.

Merikartta (La carta esférica) on alkuastelmiltaan hyvinkin mielenkiintoinen. Kuivalle maalle rantautettu merimies tapaa merellisten esineiden huutokaupassa Barcelonassa salaperäisen naisen, joka onnistuu ostamaan itselleen vanhan ja arvokkaan merikartan.

Tarina kietoutuu merimiehen ja salaperäisen naisen väliseen suhteeseen. Siihen, kuinka he tapaavat toisensa uudelleen Madridissa ja kuinka he alkavat etsiä kadonnutta hylkyä, joka oli kauan kytenyt naisen mielessä. Jännitystä romaaniin lisää se, että hylyllä on muitakin tavoittelijoita, eivätkä he kaihda rajujakaan keinoja kilpajuoksussa.

Teos on Pérez-Revertelle hyvinkin henkilökohtainen, sillä se sisältää paljon meriaiheista ajattelua, sijaintien laskelmointia ja karttojen tutkimista, joka itsessään kirjallisesti on kuitenkin melko tylsää luettavaa. Ulottuvuudellisesti Merikartta on rikas kokonaisuus, mutta ehkä liiankin odotteleva ja ennalta-arvattava. Kokonaisuutena tarina onnistuu pysymään hyvinkin kasassa, mutta mikään suuri spektaakkeli tai huikaisevakaan romaani ei ole kyseessä.

el Blanco

« Vastaus #49 : 05.04.2006, 08.45.29 »
Jukka Pakkanen: Jalkapallotaivas, 190 sivua (LIKE)

Kirjailija ja entinen urheiluselostaja Jukka Pakkanen tunnetaan suurena jalkapalloilun, ammattipyöräilyn ja Italian ystävänä, jonka arkipäivän asioita leimaavat teokset sijoittuvat joko Helsinkiin tai Italiaan tai yleisemmin kumpaankin, sillä sekä Stadi että saapasmaa ovat Pakkaselle rakkaita paikkoja. Vuonna 2001 ilmestynyt Jalkapallotaivas ei tee poikkeusta tässä asiassa.

Jalkapallotaivas on teos, joka sisällyttää itseensä peräti neljä vuosikymmentä erilaisten ihmisten elämää, mutta loppua kohden käy selväksi, että romaanin päähenkilö on helsinkiläinen Mikael Sten, joka kirjan alkusivuilla ostaa hokkarien sijasta pallon, jalkapallon - tuolloin elettiin vuotta 1956.

Lopulta tuosta pallosta muodostuu ihmisten elämiä yhdistävä tekijä, sillä se kulkee monien henkilöiden mukana ja ilmestyy kuvioihin kuin eräänlaiseksi yhdistäväksi siteeksi. Ilmiö on hieman samankaltainen kuin vaikkapa meksikolaisessa Amores Perros -elokuvassa, jossa eri tarinat ja ihmiskohtalot kietoutuvat toisiinsa koirien kautta ja niin kuin koiratkin tuossa elokuvassa, on yksi ja sama pallo Pakkasen teoksessa se todellinen päähenkilö ja -asia.

Ruskean ARTEX-pallon kohtaavat kukin vuorollaan huono-osainen Stadin kundi Erkka, radiotoimittaja Ursula, kirjoituskonemyyjä Antero, juniorivalmentaja Tapio ja italialainen urheilutoimittaja Gianni Mariani, josta sittemmin tuli Mikael Stenin ystävä.

Romaanin "loppuratkaisut" tapahtuvat Italiassa, Bergamossa, ja lopulta teos jättää itsestään liikuttavan kauniin kuvan, sillä se kertoo ennen kaikkea elämästä ja niistä koskettavista asioista, jotka kaikessa pienuudessakin saattavat olla hyvinkin ratkaisevia. Kirjaa voi surutta suositella kaikille jalkapalloilun ystäville ja niille, jotka pitävät arkipäivän realismista ja ihmissuhteiden epäsuorasta puntaroinnista.

Petri P

• Yli-Valvoja
  • *
« Vastaus #50 : 05.04.2006, 13.45.03 »
Tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta opukselta. Oletkos el Blanco itse lukenut tuota?

Itselläni on tällä hetkellä lukuvuorossa Sami Hyypiästä kertova Voikkaalta Valioliigaan -kirja  ::)  Viime aikojen kiireistä johtuen en ole vielä kovinkaan pitkälle jaksanut sitä selailla, mutta alku vaikuttaa ihan kohtalaiselta. Hieman liian aikaista kuitenkaan sanoa mitään syvällisempää analyysia teoksesta. Saa nähdä mitä tuleman pitää..

el Blanco

« Vastaus #51 : 06.04.2006, 10.24.06 »
Tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta opukselta. Oletkos el Blanco itse lukenut tuota?

Tietysti; enhän muuten olisi arvostellut sitä.

Petri P

• Yli-Valvoja
  • *
« Vastaus #52 : 06.04.2006, 12.29.05 »

Tietysti; enhän muuten olisi arvostellut sitä.

Hupsista, enpä näköjään eilen tuota tajunnutkaan... ::) el Blancohan voisi ruveta kirjoittelemaan ammatikseen vaikka kirjojen takakansiin tiivistelmiä tai jotain vastaavaa... :peukku_ylos:
« Viimeksi muokattu: 06.04.2006, 12.31.15 kirjoittanut Petri P »

pälle

« Vastaus #53 : 17.08.2006, 13.06.34 »
Laguuni. Kirjoittanut Alex Garland.
Heti etukannessa on Punch:n kommentti "Jos kaipaat adrenaliiniannosta, lue tämä". Takakansi: Rähjäinen majatalo pilvenhuuruisessa Bangkokissa. Viereisessä huoneessa makaa kuollut narkomaani ja oveen on kiinnitetty saaren kartta. Ihmiset puhuvat laguunista, joka on täydellinen paratiisi. Kukaan ei tiedä sen tarkaa sijaintia. Richardilla on kartta ja hän kaipaa seikkailua. Ja sitä hän saa.
----
Ei ehkä mikään paras takakansi, jonka perusteella lähteä lukemaan.
-----
Löysin kirjan sängyltäni. Veljeni oli heittänyt sen siihen ennen lähtöään matkalle. Ryhdyin lukemaan, ja kirjahan koukutti heti. n.500 sivuinen kirja, oli luettu alta aikayksikön (mun lukutahdilla viikko). Etukannen kommenti päti ainakin minuun.
-----
Sitten netistä löyty tällanen teksti samaisesta kirjasta:
Tarina travellereista, jotka löytävät unelmasaaren thaimaalaiselta luonnonsuojelualueelta. Tarina alkaa Bangkokissa Khao San Roadilla, jolla on rihkamakauppiaita ja hotelli, josta saaren kartta löytyy. Saari sijaitsee Siaminlahdessa Ko Samuista ja Ko Phangista länteen. Kirjasta on tehty myös elokuva.

e. Ainiin, suosittelen :peukku_ylos: tosin näinhän sanotaan melkein kaikista kirjoista :P
« Viimeksi muokattu: 17.08.2006, 13.08.23 kirjoittanut pälle »

STRIKER

« Vastaus #54 : 17.08.2006, 22.58.45 »
Siis onko tuo se Leonadro DiCaprion tähdittämä The Beach? Ainakin se tuli heti mieleen, tuosta takakannen tekstistä. Elokuvana ainakin hyvä  :peukku_ylos:
« Viimeksi muokattu: 17.08.2006, 23.00.19 kirjoittanut STRIKER »
"Maali on jalkapallon orgasmi." -Eduardo Galeano-

pälle

« Vastaus #55 : 17.08.2006, 23.20.37 »
on

el Blanco

« Vastaus #56 : 19.08.2006, 20.50.03 »
Kesän aikana tulikin luettua (ja hankittua hyllyyn) kirjoja ihan mukavasti, bibliofiili kun olen ja seuraavat teokset olen kahlannut lävitse:

Paulo Coelho: Paholainen ja neiti Prym (Helsingin Akateemisesta)

- Taattua Coelhoa; pohdiskelua, elämänohjeita, tärkeilyä, mutta niin perhanan tyylikästä.

Franz Kafka: Kootut kertomukset (Helsingin Akateemisesta)

- Kafkaan tutustuin vasta nyt ja on erittäin omaperäistä tyyliä tarjoava kokonaisuus; Kafkan tunteminen kuuluu yleissivistykseen, koska onhan hän yksi eurooppalaisen kirjallisuuden luetuimpia, vaikka ei olisi itse kuolinvuoteellaan halunnut julkaista nerokkaita novellejaan.

John Steinbeck: Eedenistä itään (lakkiaslahja)

- USA:n kirjallisuuden klassikko ja mahtava sukutarinointi.

Robert Harris: Pompeji (Helsingin Akateemisesta)

- Historiallista jännitystä, mutta takakansi hiukan valehtelee: kyseessä ei ole mikään vertahyytävä trilleri, vaan ihan kiva välipala ja roomalaiskatkelma.

H.G. Wells: Maailmojen sota (Mikkelin Suomalaisesta)

- Klassikko. Se sana riittää.

Ernest Hemingway: Nuoruuteni Pariisi ("divarista")

- Jos kiinnostaa Erneston nuoruus ja aloitteleva kirjailijanelämä Ranskan pääkaupungissa...

Dean Koontz: Tiktak ("divarista")

- Kauhua.

Martin Page: Kuinka minusta tuli tyhmä (Mikkelin Suomalaisesta)

- Iloitteleva ja lyhyt kokonaisuus eräästä älykkäästä pariisilaismiehestä, joka päättää ryhtyä tyhmäksi, koska älykkönä elämä on perseestä.

Donald Sassoon: Mona Lisa

- Maailman tunnetuimman maalauksen tarina. Hänen hymynsä, hänen kätensä, hänen katseensa ja se outo maisema takana - mitä suurta olet tehnytkään, Leonardo! Sinä nerojen nero!

Sitten on tullut hankittua Tolstoin Sota ja rauha, mutta sen lukeminen jää joskus lähitulevaisuuteen.

Ja muistakaa ihmiset lukea... se sivistää, mjathaah?!"?!

pälle

« Vastaus #57 : 27.09.2006, 22.05.01 »
"kouluun piti lukea" ja paskat. kouluun mikään pakko oo lukea jos ei haluu. Noh, luin kuitenki Sieppari ruispellossa ja mukama klassikko. jaa, itseasiassa, ei mulla oo tohon kirjaan oikeen mitään mielipidettä. joku saa kutsua klassikoks jos haluaa. ehkä sit ymmärrän kirjallisuudesta enemmän jos rupeen lukee enemmän. tällanen 1 kirja 1-2 kuukaudessa kuitenkin sopii mulle ihan hyvin.
niin, luin siis uusimman version Siepparista eli Arto Schroderuksen suomennoksen. Luulen että tuo sovitus sopi itelleni paremmin, kaveri luki jonku niist vanhemmist ja vaikutti silt et uus oli parempi. silti toi teksti oli aika kummallista. Mielestäni päähenkilöllä on ongelmia, pieniä tai suuria, mutta ongelmia kuitenkin. muutakin kun koulun suhteen. vois sanoa että kusipää, mutta nyt siitä saa kuvan erilailla, sen omalta kohdalta. Kumma kun ei oo jo tajunnu olevansa ääliö. :P
Loppu oli kuitenkin aika hyvä.
huomenna tästä kirjasta pitääkin sit tehä essee äikän kokeeseen.

Cicinho

« Vastaus #58 : 22.10.2006, 15.12.24 »
Keillä jalkapalloilijoilla on elämänkerta Beckhamin lisäksi?
"Minun joukkueeni ei ole ikinä ollut tuollaisessa narussa." KPV:n valmentaja Jarmo Korhonen ottelusta VPS:ää vastaan.

RONALDO

« Vastaus #59 : 22.10.2006, 18.43.07 »
Keillä jalkapalloilijoilla on elämänkerta Beckhamin lisäksi?

No ties kuinka monella mm.Pelellä, Maradonalla, Hyypiällä, Rooneylla...listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle  :P