Edelleen olisi mielenkiintoista saada jonkinasteista faktaa tai perusteluja Babtistan pelin "keskitason" paremmuudesta. Oletko seurannut Julion otteita viimeksi Sevillan paidassa? Viime kausi aivan kauheaa, maajoukkueessa vielä hirveämpää ja kausi Real Madridissa ei todellakaan ollut mikään päätä huimaava. Vai olisiko hänet muuten päästetty lainalle?
Olen seurannut Baptistan pelejä edellisen kerran kun hän pelasi Madridissa. Kommentit olen lukenut myös Arsenal-ajalta, mutta niistä nyt ei sen enempää. Jotkut ei sovi kalinaan ja jotkut ei sovi espanjaan - kalinassa Baptista floppasi ja pahasti, siitä ei pääse mihinkään, mutta siellä floppaa moni muukin ja päinvastoin.
Ja kyllä se Baptistan kausi Real Madridissa oli hyvä. Tai no kevätkausi. Hänet päästettiin lainalle, koska Reyesiä tarvittiin enemmän, ja koska Baptista ei sopinut Capellon suunnitelmiin? Kyllä se kevätkausi oli riittävän hyvä siihen, että Baptista olisi saattanut jatkaa Madridissa viime kaudella, mutta Capello tarvitsi enemmän Reyesiä. Baptistan tyyppiselle pelaajalle ei ole koskaan? ollut käyttöä Capellon papereissa.
Ja Gutin keskitaso on nähty, jos on yhtään Real Madridin pelejä seurannut. Keskitaso, kuten vaikkapa viime kaudella nähtiin, on paska. Ne yksittäiset loistava, aivan fantastiset pelit on ihanaa katsottavaa, mutta ne ei ole keskitasoa, ne on jotain upeita välähdyksiä ylöspäin, ailahduksia ylöspäin. Guti ei ailahtele alas vaan ylös.
Niin, ja jos miettii sitä Baptista vs Guti keskitasoa, niin silloinhan täytyy ottaa vain huomioon ne ajanjaksot, jolloin ko. pelaajia on peluutettu edes jotenkuten sopivassa roolissa ja sarjassa. Näistä ajanjaksoista pitää ottaa keskiarvoiset esitykset eikä mitään kokonaiskuvaa - eli floppauksia tai loistokkuuksia ei oteta mukaan. Ja kyllä Baptista vaan menee silloin edelle, minun laskujen mukaan ainakin. En keksi mitään perustetta, millä Guti voisi mennä edelle.
Mutta tästä nyt ei edes ole kyse. Kyse on siitä, että Guti on katsottu kortti, todettu liian huonoksi keskitasoltaan, joten mielummin minä katson lisää Baptistaa. Hän nyt ainakin saattaisi olla riittävän hyvä. Hyvä Baptista nyt ainakin on - eri asia on, onko hän riittävän hyvä.
edit: ja täytyy muistaa, että vaikka Baptistan ja Gutin sijoittaisikin paperilla samalle pelipaikalle, he ovat täysin erilaisia pelaajia, joten samoin kriteerein heidän molempien vertaaminen ei ole reilua eikä mielekästä. Gutin pelaaminen on toki seksikkäämpää, hyvin pelatessaan, mutta ei se tee hänestä parempaa jalkapalloilijaa.