Perusteita kiitos. Se, ettei hän pysty yksinään luomaan tusinaa tekopaikkoja puolikuntoisena ei kerro maailmanluokkaisuudesta yhtään mitään. Itse olen edelleen niillä kantimilla, että mikäli meillä olisi Cesc tuossa yksinäisessä pelintekijän roolissa, emme saisi maalipaikkoja edes puolia tuosta mitä Gutin kanssa.
Cescin rooli on mielestäni hieman Gutia alempana. Ykkösvaihtis Gutin paikalle on tietysti Kaka (niistä mitkä otsikoissa ovat olleet), mutta Robinho pystyy myös pelaamaan samalla paikalla.
Mutta sitten itse ongelmaan: Gutiin. Se siinä on suurin ongelma, että hän tavallaan on ongelmapelaaja, asenteeltaan ja mentaliteetiltaan. On provosoitavissa, vaikka imagoltaan onkin viileä. En missään nimessä halua tuomita häntä, koska pidän Gutia hyvänä, luovana ja hyvän pelikäsityksen omaavana seuran kasvattina, jonka tulisi olla maajoukkueen avauksessa. Hän on Espanjan paras pelintekijä. Mutta Real on silti enemmän kuin maajoukkue. Gutissa ajoittain tarvittavaa valovoimaa on, mutta kuitenkin enemmän satunnaisesti. Puolutukseksi täytyy tosin todeta, että miehen saatua vastuuta myös otteet ovat parantuneet.
Suuren pelaajan erottaa erittäin hyvästä tai hyvästä sen ilmiömäinen kysy tarvittaessa ratkaista otteluja yksinään. Me kaikki muistamme Zidanen kierteen CL-finaalissa. Kykeneekö Guti ratkaisemaan otteluja yksinään?
Joka tapauksessa erot ovat marginaalisia. Tällaisella keskustelufoorumilla mielipide-erot saattavat kuulostaa suuremmilta kuin mitä ne todellisuudessa ovat.
Mestarijoukkueessa kaikkien palasten on yleensä loksahtava kohdalleen. Yksi palanen tuossa Realin palapelissä on Guti; ei missään nimessä heikoin lenkki, mutta yksi heikoimmista, kun tuota saumatonta joukkuetta tulevaisuutta silmällä pitäen rakennetaan.
Jos lähdetään siitä ajatuksesta, että Guti johtaa Realin hyökkäystä ja verrataan sitä siihen, että Ronaldinho johtaa Barcan hyökkäystä, ero on suurempi kuin se, että Fabregas pyörittäisi Realin hyökkäystä verrattuna siihen, että Guti johtaa Realin hyökkäystä.