Nyt Galacticojen aika on ohi ja voidaan alkaa rakentaa uutta. Siitä kiitän Capelloa.
Niin. Zidanet ja Figot vaiko nykyistä mitäänsanomatonta paskaa? Onko vaikea valinta? Ja kyllä, kiitos tästä kuuluu juuri Capellolle.
Ja mitä tulee Capelloon, niin eikös se ole ollut alusta asti aivan päivän selvä asia, että Capelloa ei palkattu Madridiin minkään pitkän uudelleenrakennusprojektin takia, vaan juurikin sen takia, että tällä kaudella katkaistaisiin pokaaliton putki. No, joukkuetta on sitten viime kauden vahvistettu oikein kovalla kädellä kriittisistä kohdista(keskuspuolustus, pivotet), mutta missä pelaa se paljon mainostettu menestys? Asian voi kääntää kysymyksen muotoon; jos peräsimessä olisi joku pienempi nimi(jos olisi vaikkapa annettu Lopez Caron jatkaa), niin voiko joku vakavalla naamalla väittää, että näillä peliesityksillä ja tuloksilla tämä valmentaja ei olisi vaihtunut jo aikaa sitten? Capellolla vaan on voittajan maine, mikä toki on aivan ansaittu. Eli siinä(kin) mielessä tämä kärsivällisyys on aivan ymmärrettävää, mutta tasapuolisuuden nimissä olisi toivonut jollekkin muullekkin viime vuosien valmentajista vähän enemmän aikaa ja mahdollisuuksia. Tuskin meininkin nykyistä huonompaa ainakaan olisi ollut.
Joka tapauksessa homma Capellon alaisuudessa ei ole toiminut, eikä merkkejä paremmasta ole näkynyt oikeastaan missään vaiheessa, mikä itse asiassa onkin kaikkein huolestuttavinta. Ongelmia on ihan kentän tasollakin lukuisia, ja kentän ulkopuolella vielä tuplasti lisää. Mutta jos mennään niihin kentällä oleviin ongelmiin, niin on päivän selvää, että monien Real Madridin pelaajien nykyiset roolitukset ovat heille suuressa määrin epäsopivia. Cicinho ja Carlos eivät saaneet nousta, mikä vie heidän suurimmat vahvuutensa pois. Robinhon rooli on liian kurinalainen, jonka kautta myös peli-ilo sekä motivaatio ovat kateissa. Hevosnaama on maalintekijä, joka tarvitsee maalipaikkoja, mutta ei pysty itse niitä luomaan. Capellon pelifilosofialla ei luoda paljon paikkoja, joten Nistelrooynkaan vahvuuksia(lähinnä siis viimeistelytaitoa) ei pystytä hyödyntämään. Loppujen lopuksi syy näihin totaalisen vääriin pelaajakohtaisiin roolituksiin löytyy valmentajasta. Tietysti aina voidaan puhua myös materiaalin yksipuolisuudesta, mutta samalla se on valmentajan kyvyttömyyttä joustaa taktisella puolella vaikka joukkueen etu sitä vaatisikin. Tietysti ensi kesällä taas voidaan laittaa puolijoukkuetta pihalle ja tehdä joukkueesta täysin "Capellon näköinen", mutta se olisi taas valtava operaatio, jonka toimimisestakaan ei olisi takuita.
Pistän vielä loppuun FF:lle pistämäni tekstin kun se kerran keskustelua sivuaa.
Fabio Capello on saanut minut huomaamaan yhden asian. Olen nimittäin huomannut, että näin Real Madridin kannattajana minua ei voittaminen kiinnosta paskan vertaa. Rakkauteni seuraa kohtaan kumpuaa offensiiviseen ja kauniiseen jalkapalloon perustuvasta pelifilosofiasta, ja se merkitsee minulle huomattavasti enemmän kuin pokaalit. Jos tällä kaudella tulee liigan voitto nykyisellä pelillä, se tuskin aiheuttaa sen suurempia ilon hetkiä. Kaipaan palavasti sitä Real Madridia, joka tarjoaa jotain jalkapalloilullisesti erityistä, tai vähintäänkin yrittää tarjota. Mieluummin kaunis jalkapallo takaisin Madridiin kuin tupla tältä keväältä.
Tai ehkä kyse on vain siitä, että nykyistä aneemista ja mielikuvituksetonta Santiago Bernabeulla palloilevaa joukkuetta en tunnista Real Madridiksi. Sillä minä tunnistan Real Madridin nimen omaan "valkoisesta baletista" enkä valkoisesta paidasta.