Se, että minä arvostan vain taitojalkapalloa ei kuulu tähän mitenkään. Itse mainitsit esimerkkipelaajat, jotka ovat kaikki erilaisia. Se ei ole minun syyni. Edelleenkään et ole ymmärtänyt koko termiä luovuus. Nyt käyt jo väittämään omia väitteitäsikin vastaan.
Nyt sinä taisit unohtaa taidon ja tekniikan eron. Itse ainakin suosisin sitä, että muistettaisiin noiden asioiden ero: tekniikka on sitä, mitä osaa pallolla tehdä, mitä pystyy offgamen aikana tekemään, tekniikkakisoissa ja muissa. Taito sen sijaan on sitä, miten pystyt tekniikkaasi ja muita ominaisuuksiasi käyttämään pelien aikana. Jonkinlainen tälläinen määritelmä tarvitaan, sillä miten muuten selitetään englannin hyvä pärjääminen seura- ja maajoukkuejalkapalloilussa, Gravesenin loistavat pelit Primerassa ja muut vastaavat. Taitavat osaavat käyttää joskus vajavaistakin tekniikkaansa loistavalla tavalla hyödykseen. Ja on vastaavasti hirveä kasa pelaajia, joilla on uskomaton määrä tekniikkaa, mutta eivät tiedä miten käyttää sitä pelissä. Peliälyssä ja taidossa on siis paljon samaa, mutta peliäly kuvaa laajempaa asiaa.
Esimerkkipelajaaia yhdisti loistava pelisilmä ja -äly.
Kerro mitä on luovuus?
Missä kohtaa olen sanonut, että peliä ei saisi tehdä keskikentän pohjalta? Päin vastoin olen sanonut, että Gagossa on ainesta Guardiolan ja Redondon kaltaiseksi pelaajaksi, mutta se tulee vielä viemään paljon aikaa. Sinulla on päässyt syntymään Gagosta sellainen kuva, jota hän ei ole. Gago ei ole pelaaja, joka pystyisi pelinrakentelua johtamaan ja vapauttamaan joukkuekavereita läpisyötöillään. Ainakaan vielä. Olisi täysin idioottimaista pitää häntä muuna kuin pivotena, koska on äärimmäisen hyvä pallonriistäjä ja tämä ei todellakaan estä hänen pallollista peliään.
Kyllä. Gago on pivote = puolustava kk? Käsittääkseni tämä on se määritelmä mitä pivotesta käytetään. En minä sitä ole kiistänyt. Gagolla on kuitenkin suuret vapaudet hyökkäyssuuntaan, aivan kuten pitääkin olla Lisäksi Gagolla on isoin rooli pelinrakentamisessa. Gago tekee sitä peliä. Puolustavan keskikentän paikalta, aivan kun olen koko ajan totenut. Eikä pelinrakentelu ole pelkkää läpisyöttöjä. Samaa mieltä olen tästä, en vain vieläkään tajua miten voit edelleen kiistä sen, että Gago pyörittää Real Madridin peliä - on pelinrakentajana - vaikka itsekin koko ajan samaa toteat.
Bayernia vastaan nähtii, että Gago ei kykene olemaan se jonka vastuulle pelinrakentelun voisi luottaa. Vasta Gutin kentälletulon jälkeen Real Madrid rupesi saamaan jotakin aikaan. Tämähän se tilanne on ollut koko kauden. Gagon mukaantulo on tehnyt sen, että Gutin homma on helpottumut, kun joku pystyy keskellä tukemaan hänen pelirakentamistaan sen sijaa, että Emerson ja Diarra sitä vain tuhoavat. Kyllä Gago haluaa isoa roolia keskikentällä, mutta hänen rooliinsa kuuluu myös isona osana puolustaminen. Guti on se, joka niitä paikkoja rakentaa ja Gagon paras kyky pallollisessa pelissä on Gutin tukeminen, vaikkei häneltä järkeä olekkaan luovia ratkaisuja kieltää. Guti oli kokoalkukauden = Real Madridin pallollinen keskikenttä. Nyt Gago pystyy Gutia tukemaan ja valmentajan oikeanlaisella peluutuksella tästä saisi paljon irti. Guti ja Gago kun ovat pelaajia joiden vahvuudet tukevat hyvin toisiaan ja juuri tällä tavallahan hyvä joukkue rakennetaan.
Yksittäisiä pelejä on edelleen turha kaivaa. Ja kuten olen totenut, Gutia tarvitaan kevään ajan ja Real Madrid katuu herkästi ilman Gutia tai Gagoa. En tuota kiistä. Ja ihan kuten toteat, Gutin tehtävä on helpottunut nyt, hän saa keskittyä niihin läpisyöttöihin ja muuhun vastaavaan, kun Gago on ottanut pelinrakennuksen itselleen. Tästähän on nimenomaan kyse, he ovat riippuvaisia toisistaan. Ihan oikeata asiaa olet löytämässä, he tosiaan tarvitsevat toisiaan. Mutta edelleen: Gagolla se pelinrakentajan rooli Madridissa on. Gago rakentaa sitä peliä, hänellä on vastuu siitä, että se pallo viedään niille aluielle, joissa Guti voi niihin paikkojen rakentamiseen keskittyä.
Kuitenkaan tuosta Gagon kapellimestarin roolista ei mitään näyttöä ole. Ainoastaan se on muuttunut, että nyt Gutilla on tukea.
Edelleenkää et tajua, että peliäly sisältyy luovuuteen. Pelaajan on "nähtävä" milloin mikäkin ratkaisu on mahdollista ja tämä on iso osa sitä luovuutta, johon nuo mielikuvitukselliset ratkaisut ja niiden onnistuminen perustuvat.
Paitsi se, että Gago ohjaa sitä peliä keskikentän pohjalla ihan seuvereenisti? Se, että Gago sitä peliä rakentaa siellä, viittelöi kuin kapellimestari muille pelaajille, mihin heidän kuuluu mennä ja mihin palloa kuuluu syöttää? Se, että hänellä on valtava rooli siinä keskikentän pallollisessa pelissä?
Edelleenkään en taida tajua tuota, että peliäly sisältyy luovuuteen. Se on päinvastoin pikemminkin, jos nuo toisiinsa sisältyvät. Väitän ettei ne sisälly toisiinsa - tästä Ronaldinho ja Robinho parhaimpina esimerkkeinä. Mutta kerro minulle miten tuo toimii, jos kerta paremmin tiedät.
Roolin ottaminen taas on tällaine mediassa ylihypetetty juttu. Guti on nimenomaan ollut ainoa joka on pystynyt tätä "roolia" pallollisessa pelissä kantamaan. Nyt hänellä on sentään Gago tukenaan, mutta Gagolla kuuluukin olla paljon puolustusvelvoitteita ja gutin kautta ne peliä avaavimmat ja vapauttavat syötöt tulevat lähes poikkeuksetta.
No tämä nyt kertoo vain siitä, ettet ole koskaan pelannut itse mitään pallopeliä tai et ole katsonut mitään pallopeliä livenä. Tai ehket ole vaan tajunnut mitään. Kyllä siellä kentällä on aina johtavia pelaajia, niin puolustuksessa, pelinrakennuksessa kuin henkisestikin. Ja kaikessa muussakin. Jos näitä johtajia puuttuu, peli kusee helposti. Itse kutsuisin sitä pelaajaa, joka johtaa pelinrakennusta, ohjaa ja ottaa roolia, kaikella tekemisillään päättää miten sitä peliä pelataan, pelinrakentajaksi. Avaavat läpisyötöt eivät tähän liity pätkääkään.
Lähinnä on naurettava tuo väite, että guti ei ole tarpeeksi hyvä Real Madridin, kun tosiasiassa näin ei ole koskaan ollut. lähinnä nyt punnitaan se kuka muu on tarpeeksi hyvä ja Gago on myös yksi näistä puntariin joutuvista, vaikkakaan en usko hänen epäonnistuvat. Pää syy Real Madridin tämän kautiseen konttaamiseen on ollut juuri se, että nämä uudet miehet eivät ole kyenneet täyttämään läheskään niitä odotuksia joita heihin on luotu. Capello taas on täyttänyt odotukset liiankin hyvin. Juuri tällaisia vaikeuksia hänelle olikin odotettavissa, mutta on laittanut siihen vielä kaupan päälle lisää.
Uskomatonta Gutin yliarvostamista. Miten voidaan pelaaja, joka alisuorittaa ( vai pelaako kenties omalla tasollaan? ) koko kauden, päästää suoraan seulasta läpi? Ainoa selitys tälle on se, että joukkue rakennettaisiin Gutin ympärille, missä ei taas olisi mitään järkeä. Jos joukkue pitää jonkun pelaajan ympärille rakentaa, jonkun siis joka ei tätä esityksillään ansaitsisi, se on Raul. Minä en kuitenkaan siihenkään lähtisi, sillä on typerää rakentaa joukkuetta jonkun pelaajan ympärille muista kuin urheilullisista syistä. Ja Guti ei tuota ainakaan ansaitse.
Mitä seulaan tulee, niin Gago se on on todellakin läpäissyt. Guti ei ole vielä esittänyt mitään, miksi tuon läpäisisi.
Ja Capellosta ja muista pelaajista samaa mieltä; nämä ovat oikeastaan samaa asiaa, sillä Real Madridissa ei ole muita pelaajia kuin Emerson ja Cannavaro, joille tuollainen passiivinen peli sopisi, mitä Capello on Madridiin ajanut. Ja kuten on monta kertaa aiemminkin tapahtunut, passiivinen peli, liika valmentajan kontrolli, on jäädyttänyt monet pelaajat todella alhaiselle tasolle. Tähän vielä lisätään yksinäisen kärkemme, Ruudin, täysi kyvyttömyys osallistua pelinrakenteluun.
Guti on toki myös kärsinyt tuosta passiivisuudesta, erittäin paljon jopa, johtuen hänen roolistaan, mutta ei hän aikaisempinakaan kausina ole riittävää tasoa osoittanut. Keskinkertaisuus hän on, kun hänen otteitaan vuosien varrelta katsoo, eikä se miksikään muutu, vaikka hän kerran kaudessa huippupelejä pelaakin. Guti ei ole sellainen maailmanluokan pelaaja, jota Real Madrid hyökkäyspäähänsä kaipaa.
---
En tiedä miten muuten selittää pelinrakentajuuden kuin sillä, että pelinrakentaja peliä pyörittää ja organisoi. Se, joka peliä ohjaa sellaiseen paikkaan ja tilanteeseen, että ratkaisevia syöttöjä voi antaa. Ja se on ollut Gago nyt kevään ajan. Läpisyötöt eivät pelinrakennukseen liity, vaikka Gago niitäkin on antanut.
Jotkut määrittelevät nämä asiat niin, että pelintekijä on se, joka toimittaa ja ohjaa peliä hyökkäysalueelle sopiviin asemiin, ja että pelinrakentaja on se, joka vastaa tuolla hyökkäyspäässä siitä rakentamisesta. Näin määriteltynä Guti olisi pelinrakentaja ja Gago pelintekijä. Itse en näistä termeistä kuitenkaan tykkää, sillä ne eivät ole juurtuneet käyttöön, eikä niiden kuulukaan juurtua, sillä pelintekijä on todella typerä termi.
Itse kutsuisin sitä, joka johtaa ja vastaa pelinrakennusta, pelinrakentajaksi. Läpisyöttöjen antajat olkoon erikseen, sillä ne eivät liity siihen, miten peli soljuu kentällä.