Case-Courtois meni kyllä aivan perseelleen. Tuli sisään katastrofikaudelle syrjäyttäen fanien suosikkina toimivan Keylorin, jolla alla mm. kolme CL:ää. Piti kausikortista kiinni Zidanen tuloon asti, vaikka otteet olivat vähintäänkin huteria.
Ennakkoon tämän piti olla täysi no-brainer siirto, jossa ei pelaajan tason puolesta ole mitään epäselvyyttä, mutta toisin kävi.
Ainakin huutolaatikkoon olen joskus todennut tilanteesta, mutta toteanpa uudelleen.
Courtois oli ja on edelleenkin selkeä valinta joukkueen ykkösmaalivahdiksi ensi kaudesta alkaen. Valmistautuminen oli kaikkea muuta kuin helppo; pitkälle edenneet MM-kisat raskaan kauden jälkeen, lyhyt pretemporada rasituksineen ja siirtoikkuna, jolloin jos kukakin toimittaja on oven takana kyselemässä mahdollisen siirron perään. Painetta tuli ulkopuolelta ihan riittävästi, eikä sitä taatusti helpottanut siirtyminen ex-seuran pahimpaan kilpakumppanin leiriin. Realin (alku)kausi oli yhtä lailla todella murheellinen ja pitää muistaa, että myös Courtois joutui uuden pelitavan kohteeksi, sillä Chelseassa ei viime kaudella ollut valmentamassa Sarria, joka olisi peluuttanut yhtä pallonhallintaan perustuvaa peliä, mitä muuan Lopeteguikin yritti. Lähtökohdat olivat vaikeat, joten odottiko joku heti jotain sensaatiomaista kautta surkeasti puolustuslinjan takana pelanneelta belgialaiselta?
Kuten koko joukkue, myös Courtois, saa ensi kesänä pitkät lomat sekä rauhallisemman valmistautumisen uuteen kauteen. Uusi valmentaja on selvillä, ei MM-kisojen tuomaa rasitusta tai päivittäistä siirtohälinää. Uskon vahvasti, että taso tulee olemaan ensi kaudesta Courtoisin oma taso, kunhan tässä ei tehdä mitään hätiköityä ratkaisuja. Olen itse molempien maalivahtien "kannattaja" yhtä lailla, mutta niin paljon kuin Navas onkin meille antanut, niin myös maalivahtitilanteen suhteen on aika laittaa silmät kohti tulevaisuutta ja laittaa luotto belgin harteille. Navas on erittäin hieno mies, mutta myös hänen taso on laskenut eikä hänestä saataisi enää kovinkaan pitkäkestoista ykkösmaalivahtia.