Oli subjektiivistä tai vaikka mitä nyanssia, niin Espanjassa ja varsinkin Real Madridin kannattajien keskuudessa vaaditaan sitä yhdenlaista viihdyttävää jalkapalloa. Sitä, joka on tehnyt seurasta maailman suurimman.
Niin. Eli pallollista, rohkeaa ja ennen kaikkea aktiivista hyökkäyspeliä. Tätä minäkin haluan Real Madridiin. Ollaan väitelty, että voiko näin pelata vaikkei ole vahvaa laitapeliä ja ennen kaikkea pelinrakentaja-Gutia. Olen edelleen sitä mieltä, että se on mahdollista ja jopa fiksumpaa nykyisessä Real Madridissa. Mutta toki, jos halutaan jatkaa pelinrakentajan paikalla pelinrakentajan roolilla jne, niin siitä vaan, mutta en näe sitä fiksuna enkä tarpeellisena, jos halutaan menestyä ja pelata sitä yhtä viihdyttävää jalkapalloa.
-----
En jaksaisi jankuttaa Gutista ja Gagosta. Gagoa en ole miksikään puhtaaksi pelinrakentajaksi - mitä ihmettä tuo oikeasti tarkoittaa, voitko vihdoin minulle selittää? - änkemässä, kun en edes tiedä mitä se tarkoittaa. Gago on kuitenkin Real Madridin paras keskikenttä, ja hänelle kuuluu sen mukainen rooli. Hän on parhaimmillaan pallollisena, kun saa rakentaa peliä, keskikentän pohjalla, ja se rooli hänelle annettakoon.
Guti on tasonsa näyttänyt. Harvoja onnistumisia jatkuvien huonojen esitysten perusteella. Lisäksi hän ottaa typeriä tuittuilukortteja, yleensä kapteenina. Olet erittäin yksin eriävän mielipiteesi kanssa. En jaksa tästä inttää. Siellä kentällä ei tarvita sitä Gutin roolia, missä Guti on esiintynyt todella ailahtelevaisesti, etenkään kun Guti ei ole edes yhdentoista parhaan pelaajan joukossa.
Raul on pelannut viime ajat kärjessä, siksi puhun että Robinho kuuluu hänen tilalleen. Robinhossa näen, edelleen, enemmän potentiaalia toiseksi hyökkääjäksi kuin Raulissa, joka pelaa jatkuvasti huonosti. Viisi maalia on auttamattoman vähän, ja kyllä, toisen hyökkääjän tulee kyetä muuhunkin kuin neljään maaliin. Raul ei ole kyennyt. Jos tilanne muuttuu, Robinho siirrettäköön laidalle, mutta tällä hetkellä Robinho kuuluisi minun mielestä keskelle ja Raul penkille. Peliestiysten takia, sen perusteella kumman peli hyödyttää enemmän joukkuetta.
Ja olet itse aika hataralla pohjalla, jos väität, että haluan rakentaa Real Madridin yhden pelaajan ympärille. Ja olet aivan hakoteillä, jos alat höpistä semmoista, että minua kiinnostaa pätkääkään siirtosummat ja kauniit kikat. Mutta mennään taas sille linjalle että kerrotaan mitä mieltä minä olen ja mitä olen nähnyt. Olen viimeisen parin vuoden aikana nähnyt muutamaa hassua vaille jokaisen pelin Real Madridilta. Pohjaa siis löytyy kirjoituksille.
Tuntuu typerältä jatkaa tätä kirjoittelua, kun jauhetaan koko ajan samaa. Edelleenkin näen joukkueen kokonaisuutena, mikä pystyy rakentaa pelinsä monen eri asian ympärille. Välttämättä ei tarvita sitä "puhdasta pelinrakentajaa", vaikka pelattaisiinkin sitä yhtä viihdyttävää tyyliä. Real Madridin ei ole semmoista fiksua käyttää, kun meillä ei ole ketään riittävän hyvää pelaajaa sellaiseen rooliin. Tähän kritiikkini perustan. Onko vaikea tajuta?