Ei tällä foorumilla tai sivustolla todellakaan tarvitse espanjaa osata. Ei englantia, ei venäjää, ei saksaa eikä ranskaakaan. Suomen kielen osaaminen on hyödyksi ja ymmärtäminen jo todellista plussaa. Real Madrid tuskin valitsee kannattajikseen vain espanjaa osaavia.
Uskoisin Di Stefanon pointin olleenkin se, että jos haluaa ymmärtää ja oppia tuntemaan Real Madridia entistä paremmin, espanja on se kieli jota opetella. Netin parhaat Real Madrid tietolähteet ovat espanjan kieliset madridilaislehdet AS ja Marca, sekä Real Madridin virallisten nettisivujen espanjan kielinen osio. Jos osaa kieltä tarpeeksi hyvin, tai edes auttavasti, nettisivujen uutiset lukee nopeasti ja saa paljon nopeammin, paremman ja oikeamman kuvan asioista kuin jostain englannin kielisten käännösnettisivujen kautta. Ja joskus paikan päällä, keskustella aitojen paikallisten madridistojen kanssa paikallisissa kuppiloissa molempien rakastamasta seurasta. Se on jotain, joka korvaa hetkessä kaiken kielen opiskeluun laitetun vaivan.
Olen myöskin muitten kanssa sitä mieltä, että varsinkin nuo englannin kieliset iskulauseet on kyllä hiukan korneja. Mutta muistuupa meileeni vielä aika, jolloin hetkisen FutisFoorumilla lopetin jokaisen viestini Real Madrid forever -kaneetilla... Voitte myös katsoa tuolta sisältösivujen lähdekoodista, että millä nimellä tämän sivuston alkuajoilta perua oleva css-stylesheettien tiedosto on. Nykyään vältän oikeastaan kaikenlaisia ulkomaan kielisiä ilmauksia, pikkuhiljaa olen alkanut ymmärtämään suomen kielen rikkauttakin.
Olen muutenkin sitä mieltä, että kaikkien kannattaa lukea mahdollisimman paljon eri kieliä. Itse osaan englannin lisäksi ainakin auttavasti ruotsia, saksaa, espanjaa ja muutamia sanoja puolasta ja venäjästäkin. Matkailu avartaa ja on todella hieno tunne, kun huomaa ymmärtävänsä paikallisten puhetta, edes vähänkin! Paras tapa oppia kieltä on opetella perusteet vaikka koulussa ja sitten mennä kuukaudeksi kahdeksi paikan päälle puhumaan kieltä. Siinä paksukalloisempikin oppii varmasti.
Ymmärrän tällä hetkellä käytännössä kaikki Marcan uutiset ainakin suunnilleen, mutta oma puheen ja kirjoituksen tuottaminen espanjaksi on vielä totaalisen surkeaa. Aloin joskus aikanaan tavaamaan Marcan juttuja ymmärtämättä ensin oikeastaan sanaakaan, käytön lähinnä
Babelfishia ja sanakirjoja. Nykyään myös koulussa käyn espanjan kursseja. Vielä on pitkä tie edessä, mutta ehkä joskus osaan itseäni tyydyttävällä tasolla espanjaakin.
Älkää aina ottako kaikkea henkilökohtaisesti, niin elämäkin helpottuu.